Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag05.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medieval

Unicef och H&M:s stiftelse släpper interaktiv jacka

Publicerad: 24 Oktober 2016, 11:17

Unicef och H&M Foundation lanserar idag ett initiativ för att uppmärksamma vikten av barns utveckling. En digital och interaktiv jacka har tagits fram som en symbol för alla barns rätt till en bra start i livet. Bakom kampanjen ligger Edelman Deportivo.


Ämnen i artikeln:

UnicefEdelman Deportivo

Initiativet UNI_FORM ska lyfta barns lärande från en tidig ålder. På kampanjsajten kan vuxna och barn utforska jackan och de lekar som finns gömda, och samtidigt stödja alla barns rätt till en bra start i livet.

– Vi vill ta till ett innovativt och lekfullt grepp för att skapa intresse och engagemang bland småbansföräldrar. Vi hoppas att den digitala jackan kan inspirera till lek och interaktion med de egna barnen samtidigt som den bidrar till att öka kunskapen om hur viktigt det är att barn i låginkomstländer får en så bra start i livet som möjligt, säger Andreas Eriksson, kommunikationschef Unicef Sverige. För att ta del av lekar och få mer information om initiativet UNI_FORM, gå in på: theuniform.org

Se hur jackan fungerar nedan:

Bakgrunden är otroligt många barn, närmare 249 miljoner, under fem år i låg- och medelinkomstländer som inte når sin fulla potential på grund av bland annat fattigdom, dålig näring och brist på stimulans och omvårdnad under de första levnadsåren.

Forskning visar att vad som händer i ett barns hjärna i tidig ålder sätter potentialen för resten av livet. Trots det är det idag bara ett fåtal regeringar som prioriterar finansiering av program för barns tidiga utveckling. Med UNI_FORM hoppas UNICEF kunna sätta frågan på agendan.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

UnicefEdelman Deportivo

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.