Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag05.06.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medieval

Uppåt för morgonpressens digitala annonser

Publicerad: 11 November 2016, 09:11

Morgonpressens digitala annonsintäkter ökade med 2,3 procent under årets tredje kvartal, jämfört med samma period i fjol. Storstadspressen ökade mest under kvartalet med en uppgång på 4,8 procent.


Ämnen i artikeln:

Tidningsutgivarna

Samtidigt låg landsortspressen i stort sett stilla med en lätt minskning på 0,2 procent. Det visar ny annonsstatistik från branschorganisationen TU – Medier i Sverige. Statistiken bygger på jämförbara titlar.

– Utvecklingen går i den riktning som vi sett under tidigare kvartal, det vill säga fortsatt tillväxt inom mobilannonsering och webb-tv. Och en omprioritering när det gäller displayannonsering på framför allt desktop, säger Tobias Lindberg, chefsanalytiker TU i en kommentar.

TU:s internetbarometer visar också att morgonpressens samlade digitala annonsintäkter ökat under årets tre första kvartal, jämfört med samma period 2015. Hittills i år har storstadspressens digitala annonsintäkter ökat med 6,3 procent och landsortspressens med 5,7 procent.

Morgonpressens annonsintäkter från den tryckta upplagan minskade med strax under 11 procent under tredje kvartalet 2016, jämfört med samma period i fjol.
Morgonpressens digitala annonsintäkter

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

Tidningsutgivarna

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.