Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medieval

Utomhus – samma andel av reklamkakan i 20 år

Publicerad: 31 maj 2013, 11:45

Graf över medieslagens utveckling mellan 1993-2013

Foto: Källa:IRM

Enligt siffror från IRM har utomhuskategorin haft en konstant andel kring fyra procent sedan 1993. Clear Channels marknadschef Anders Ragnarsson hoppas att den tekniska utvecklingen kommer att bidra till att utomhus kommer ta nya andelar framöver.


Ämnen i artikeln:

IRMClear Channel

Medan andelarna för print har minskat med drygt 20 procentenheter de senaste 20 åren har utomhus andel legat stilla kring fyra procent. Anders Ragnarsson, försäljnings- och marknadsdirektör på Clear Channel tror att medieslaget har bra förutsättningar att plocka andelar under de kommande åren.

–  En naturlig utveckling framåt bör vara att detta förändras och att utomhus andel ökar i takt med att den övriga mediamarknaden blir mer fragmenterad, säger Anders Ragnarsson till Resumé.

Varför skulle utomhuskategorin gynnas av ett mer fragmenterat medielandskap?
– Fragmenteringen av medialanskapet leder till att det blir svårare att nå hela sin målgrupp med hjälp av de kanaler man tidigare använt. Annonsören måste med andra ord göra betydligt mer komplexa medieköp. Utomhus blir mer och mer relevant dels genom inflyttningen till storstäder där vi är väletablerade och dels genom det faktum att utomhus alltid når annonsörens målgrupp när de är aktiva och köpnära. När många av de traditionella medierna tappar sin träffsäkerhet i målgruppen så når utomhusmediet lika stor andel av befolkningen idag som förr, i princip hela befolkningen. Fragmenteringen leder också till att konsumenten tar del av reklambudskap genom allt fler kanaler. Undersökningar har visat att konsumenten är mycket positivt inställd till att ta del av reklambudskap genom utomhusmediet.

Hur märker ni den här utvecklingen, konkret?
–  När vi är ute bland mediebyråerna och reklambyråerna har de en stor framtidstro på utomhusmediet. Inte minst på grund av den svenska mobilmarknadens snabba utveckling till "smartphones", som ger oss helt nya möjligheter att låta annonsörerna kommunicera med sina kunder. När vi tittar på de senaste undersökningarna så visar de att konsumenten i mycket hög utsträckning vill använda telefonen till bokningar, inköp, priskoll och att söka mer information om produkter. Konsumenterna tycker också att utomhus känns som den mest naturliga marknadsföringskanalen för att väcka intresse för just detta.

Vad ligger bakom att nivån för utomhus varit konstant?
– En del av svaret ligger i kapacitetsfrågan, men i huvudsak beror det på att utomhusmediet har stått sig starkt trots att nya medier tillkommit på marknaden. I takt med att fler och fler av annonsörerna ser de nya möjligheterna som öppnat för kommunikation genom utomhus och mobilen samt utvecklingen mot att vi blir det enda kvarstående riksmediet ser vi redan nu att vi växer och tar en allt större del av medieinvesteringarna.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

IRMClear Channel

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.