Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag29.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medieval

Utomhusreklamen fortsätter öka

Publicerad: 6 Februari 2018, 08:01

Medieinvesteringarna backade med 9,3 procent i januari, jämfört med samma månad i fjol. Utomhus gick dock mot strömmen och ökade med drygt 30 procent, enligt Mediebyråbarometern.


Ämnen i artikeln:

MediebyråbarometernUtomhusreklamSveriges Mediebyråer

Januari månad blev sämre 2018 än 2017. Däremot är det fortfarande en stark siffra eftersom fjolårets första månad var den starkaste någonsin. Totalt förmedla Sveriges Mediebyråers medlemmar drygt 1,1 miljarder kronor under månaden som gick.
– Januari 2018 uppvisar höga nivåer trots röda siffror på sista raden. De totala medieinvesteringarna föll med 9,3 procent, jämfört med samma månad 2017, och nedgången drabbade i princip samtliga mediekanaler. Men, januari 2018 är den näst starkaste månaden i Mediebyråbarometerns historia, kommenterar Staffan Slörner, vd för Sveriges Mediebyråer.

Den kategori som ökade mest var utomhus/trafikreklam med en tillväxt på hela 30,4 procent. Siffran är den högst noterade för en januarimånad sedan mätningarna påbörjades. Även radio gjorde sin starkaste januari någonsin med en ökning om 2, 2 procent.

Sämre gick det för de samlade printkategorierna som uppvisade en negativ tillväxt om 21,7 procent under månaden, jämfört med samma period föregående år. Allra sämst gick det för populärpress som tappade 36,1 procent. Även dagspress storstad och fackpress backade kraftigt under månaden.

Nytt för årets Mediebyråbarometern är att kategorin internet delas upp och redovisas i tre underkategorier; online display, online video och sociala medier.
– Då vi nu bryter ut online video kan vi se att 12 procent av mediebyråernas köp i rörlig bild går till online video. Den siffran är lägre än förväntat och speglar inte mediekonsumtionen - mediebyråerna premierar fortsatt bred och hög räckvidd, säger Jochum Forsell, vice vd IUM.

Fredrik Thambert

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.