Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag29.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medieval

Valet lyfte reklamköpen – men ras för tv

Publicerad: 14 Oktober 2014, 09:32

S-annons.

Val – då lyfte medieinvesteringarna. Medieinvesteringarna, förmedlade via Sveriges Mediebyråers medlemmar, fortsatte att växa under september månad jämfört med samma månad i fjol. Den totala uppgången var 2,8 procent – men tv sjönk som en sten.


Ämnen i artikeln:

Val 2014Sveriges Mediebyråer

– Det är uppenbart att riksdagsvalet har påverkat mediespenderingen och medievalen i september. Det finns en hel del avvikelser jämfört med tidigare månader under året. Vad som inte avviker är att mediebyråernas omsättning ökar mellan 2-3 procent varje månad och i september är den siffran 2,8 procent, säger Staffan Slörner, vd för Sveriges Mediebyråer i ett pressmeddelande och fortsätter:

– Valet har gynnat ett flertal mediekategorier, exempelvis utomhus, bio och landsortspress ökar alla väsentligt mer än tidigare under året. Detta är i sig inte förvånande, förutom landsortspressens kraftiga ökning. Landsortspress är den enda dagspresskategorin som ökar under september och går alltså emot strömmen.

Utvecklingen för de olika mediekategorierna varierade stort under september.

Bland annat föll investeringarna i den störta mediekategorin, tv, med drygt 8 procent. Mer positiv var utvecklingen för de digitala mediekategorierna, skriver Sveriges Mediebyråer i pressmeddelandet.

Magnus Helander

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.