Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Medieval

Välkända profiler fälls för smygreklam i sociala medier

Publicerad: 31 Maj 2017, 13:04

Isabella Löwengrip och Amanda Schulman.

Foto: Wikimedia Commons/Pressbild

Reklamombudsmannen sätter ned foten kring fem influencers kampanjer på Instagram och Snapchat. Bland dessa finns Amanda Schulman och Isabella Löwengrip.


Ämnen i artikeln:

ReklamombudsmannenIsabella LöwengripInstagramAmanda SchulmanSnapchat

De fem influencers som fälls är Elin Lewenhaupt för två inlägg om klocktillverkaren Daniel Wellington på Instagram, Isabella Löwengrip för två inlägg om sitt eget märke LCC på Snapchat, Anitha Schulman för inlägg om Accent på Instagram, Amanda Schulman för inlägg om vitaminer från Better You på Instagram och Rebecca Fredriksson för inlägg om Björn Borg på Instagram.

Reklamombudsmannens opinionsnämnd (RON) väljer att fälla både influencern och företaget som influencern gör reklam för. Även förmedlaren Relatable fälls för inlägget om Björn Borg i Rebecca Fredrikssons inlägg. I samtliga fall handlar det om svårigheter för mottagarna att identifera reklamen som sådan. Nämnden slår fast att det bör finnas en tydlig reklammarkering i början av texten i exempelvis ett inlägg på Instagram om inte innehållets kommersiella karaktär genast framgår på annat sätt.

Det är inte första gången som välkända sociala medier-profiler blir fällda av RON.

Isabella Löwengrip fälldes för smygreklam så sent som i januari, vilket Resumé rapporterade om. Den gången handlade det om bristande annonsmärkning i hennes blogg.

Youtubern Lisa "Misslisibell" Jonsson blev ett pilotfall kring smygreklam i sociala medier, efter en anmälan av Komms dåvarande ordförande Gustav Martner.

Fredrik Thambert


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.