Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag03.04.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medieval

Var femte svensk litar inte på traditionella medier

Publicerad: 15 December 2016, 08:11

DN:s chefredaktör Peter Wolodarski.

Foto: Andreas Elgstrand

Hälften av svenskarna lockas inte av traditionella medier. Var femte saknar helt förtroende för dem. Det visar en ny studie.


Ämnen i artikeln:

DNAftonbladetNepaSvDSVTExpressenHandelshögskolanSveriges Radio

Den nya studien är gjord av Nepa och Handelshögskolan i Stockholm i samarbete med sju medieföretag: Aftonbladet, DN, Expressen, Svenska Dagbladet, Sveriges Radio, SVT och Upsala Nya Tidning. Resultatet är en dyster läsning för de etablerade medieaktörerna.

Hälften av mediakonsumenterna får sina nyheter framför allt från annat håll än de traditionella medierna. De är också väldigt aktiva med att dela innehållet i sociala medier. En annan grupp, som utgör 21 procent av respondenterna, misstror de traditionella medierna och delar nyheter för att förändra andra människors åsikt så att den stämmer med deras egen.
– Jag tycker att mätningen är bra för att den åskådliggör den förändring som inträffat under de senaste 5-10 åren, säger Peter Wolodarski, chefredaktör på DN till SVT.

Studien bygger på enkätintervjuer med 4000 personer som utgör en representativ del av befolkningen vad gäller sammansättningen. Dessutom har man tittat på hur 38 000 unika personer har interagerat på de sju nyhetssajterna.

Undersökningen är den första i sitt slag och ska ligga till grund för vidare forskning. Dessutom är den tänkt att hjälpa de traditionella medieföretagen att locka till sig de som nu ratar dem.
– Undersökningen ger ett intressant nytt sätt att förstå hur nyheter och journalistik konsumeras. Men vi kan inte anpassa journalistiken för att det finns en vilja bland en grupp konsumenter att ge en viss bild av sig själva när de delar nyhetsmaterial eller för att en annan grupp använder utsnitt av journalistiken för att övertyga andra om sin åsikt, säger SVT:s programdirektör Jan Helin till den egna sajten.

Fredrik Thambert

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.