Medieval
Var tionde digital reklamdollar till Facebook
Publicerad: 19 september 2014, 07:25
Den sociala nätverksjätten Facebook kammar hem en tiondel av alla investeringar som körs kring digitala kampanjer i USA, enligt en ny rapport. Rapporten visar också att en vuxen amerikan lägger 6 procent av sin totala digitala medietid på Facebook, vilket motsvarar 21 minuter per dag.
KB
Karl-Johan Byttner
Rapporten från eMarketer visar också att nära hälften av användarnas totala medietid läggs på just digitala plattformar, men endast 30,5 procent av mediebudgeten går dit, enligt Adweek.
Om man plockar bort Facebook från ekvationen får de sociala plattformarna endast 12 procent av den totala medietiden och 4 procent av den digitala reklamkakan, enligt rapporten.
Det New York-baserade analysföretaget pekar ut flera förklaringar till att Facebook kapar åt sig en så stor andel av den digitala reklamkakan.
Den främsta orsaken har att göra med att Facebook lägger sig i fronten och inte i bakgrunden som webbplatser som musiktjänsten Pandora.
En ytterligare förklaring är att Facebooks användare är väldigt aktiva när man väl är inne.
En tredje förklaring handlar om att användaren lätt kan klicka sig bort ifrån ljud- och videoreklam, medan Facebooks insprängda reklam är svår att ignorera, enligt Adweek.