Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag28.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medieval

Världens största annonsör tänker om kring Facebook

Publicerad: 10 Augusti 2016, 07:37

Några av Procter & Gambles produkter.

Procter & Gamble går från riktad annonsering till att skjuta brett.


Ämnen i artikeln:

Procter & GambleFacebookMedievalAnnonsering

FMCG-jätten Procter & Gamble, med välkända varumärken som Gillette, Ariel, Pringles och Head & Shoulders i sin portfölj, brukar pekas ut som världens största reklamköpare. Nu har de tänkt om kring hur de annonserar på Faceboook, rapporterar Wall Street Journal. Istället för att köpa riktad reklam mot specifika målgrupper kommer de istället att lägga krutet på bredare annonsering.

De senaste åren har P&G satsat hårt på att försöka nå så specifika målgrupper som möjligt med sin Facebookannonsering. Men de har nu insett att strategin inte gett önskad effekt, enligt marknadsdirektören Marc Pritchard.
– Vi riktade för mycket och gick för smalt. Nu tittar vi istället på vilken som är den
bästa vägen för att få både hög räckvidd och rätt precision, säger han till WSJ.

Procter & Gamble försäkrar att de inte kommer skära ned i Facebook-budgeten. Snarare handlar det om ett skifte i hur pengarna används. Däremot säger Marc Pritchard att bolaget minskar reklamköpen på mindre sajter som saknar den räckvidd som Facebook, Google och Youtube besitter.

Under det senaste året har P&G lagt cirka 7,2 miljarder dollar globalt på reklam, vilket är en ökning på en procent jämfört med året innan. I år kommer bolagets reklaminvesteringar att öka med ytterligare fem procent.

Fredrik Thambert

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.