Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medieval

Varumärkesfilm ska lyfta Volvo CE:s hållbarhetsarbete

Publicerad: 16 oktober 2017, 08:32

Dear Friends kampanj ska profilera Volvo som aktör inom hållbarhet på ett globalt plan.

Ämnen i artikeln:

VolvoDear Friends

Andreas Rågsjö Thorell

andreas.thorell@resume.se


Volvo har under en tid genomfört en global varumärkeskampanj för att sätta bolagets sustainability-profil baserat på verkliga projekt över hela världen. Den breda kampanjen omfattar filmer, foto, reportage, kalenderproduktion, musik och annonsering med material från projekt som speglar Volvos hållbarhetsstrategi. Utöver att på lång sikt  stärka Volvos hållbarhetsprofil globalt, handlar kampanjen också om att lyfta Volvo CE:s varumärke till en ny nivå.



— Kampanjen är ett sätt för oss att visa på vår övertygelse om att vi med fantasi, hårt jobb och innovation kan leda vägen mot att utveckla en renare, smartare och mer uppkopplad värld. Vi är väldigt nöjda med resultatet och samarbetet. Det är den största globala varumärkessatsningen vi har gjort hittills, säger Susanne Karlsson, global brand manager på Volvo Construction Equipment i ett pressmeddelande.

Den tredelade kampanjen, som baseras på material från projekt i Kiruna, Qatar och Sydafrika, har filmats stegvis under året. Förutom Volvos egna kanaler, i branschmagasin och på mässor, lanseras kampanjen bland annat i ett samarbete med National Geographic. I och med lanseringen blir kampanjen komplett med en övergripande varumärkesfilm – Building Tomorrow – som väver ihop de tre delarna tillsammans med ett exklusivt soundtrack.

Bakom koncept, idé och genomförande står Volvo CE:s reklambyrå Dear Friends.

— Volvo är ju Sveriges största företag och ett av världens mest respekterade varumärken, så det är ju inte utan viss stolthet och tillförsikt vi nu kan presentera den varumärkeskampanj som vi tagit fram tillsammans. Volvo CE ligger i absolut framkant vad gäller hållbara lösningar för samhället och miljön, och det tycker jag att vi har fått fram i kampanjen på ett härligt sätt, säger Erik Skoglund, copywriter på Dear Friends i en kommentar.

För drygt ett år sedan kontaktades det bandet MOMENT av Volvo med en förfrågan om specialskriven musik till varumärkesfilmen. Bandet tog sig an utmaningen och resultatet blev "The River" som släpptes samma dag som filmen (14 oktober) och lanserades med en live-streamad spelning av bandet i Alicante på Volvo Ocean Race.

Kampanjen har producerats av Dear Friends tillsammans med Kalle Breitholtz (BZE film) Marcel Pabst (foto).

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev