Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Medieval

Vasaloppet lanserar tv-satsning

Publicerad: 19 Februari 2018, 10:16

På fredag i samband med Kortvasan lanserar Vasaloppet sin nya webbtv-kanal. På sikt ska Vasaloppet skapa personifierade tv-sändningar för alla deltagare.


Ämnen i artikeln:

Björn RietzVasaloppet

I somras direktsändes Ultravasan, löpning de nio milen mellan Sälen och Mora, på Facebook vilket gav 700 000 visningar. Det var ett test inför årets Vasalopp och nya Vasaloppet.tv.

Kanalen öppnar officiellt nu på fredag i samband med Kortvasan mellan Oxberg och Mora. Fasta kameror är uppsatta vid start, mål och i Eldris. Samtidigt sänds programmet Livet i Hökberg där tittarna tas med bakom kulisserna i en av Vasaloppets mest kända vallbodar.

Tv-producenten David Kvart, tidigare på Spoon, är anställd för att leda produktionen. Tv-kanalen är en del av den digitala strategi som Vasaloppet tagit fram tillsammans med IBM.
– Vasaloppet.tv ska bli grunden för all vår kommunikation framöver, säger Jon Svensson, marknadschef för Vasaloppet.

Det övergripande målet är att öka kännedomen för Vasaloppet med betoning på sommarhalvårets lopp för löpare och cyklister samtidigt som man behåller det traditionella skidloppets starka varumärkets.

Jon Svensson säger att mycket av Vasaloppets kommunikation i dag är informativ.
– Vi behöver en plattform för att driva inspiration och skapa mer innehåll av alla de historier från Vasaloppet som vi kan berätta. Få fram hjärtat och själen i Vasaloppet.

Tv-produktionen ska delvis göras tillsammans med partners och sponsorer. Men syftet med kanalen är att engagera och höja kännedomen. Men förhoppningar är att på några års sikt utveckla nya digitala tjänster de ska kunna ta betalt för. En idé som man jobbar med tillsammans med IBM är tv-sändningar som är anpassade för varje deltagare. Men än så länge är man långt ifrån i mål.
– I dag är det svårt att få tillräckligt bra kvalité för personifierade Vasalopp, säger Jon Svenssson.

Läs mer om Vasaloppets digitala strategi och nya tv-kanal nästa vecka i Resumé Insikt.

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se


Ämnen i artikeln:

Björn RietzVasaloppet

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.