Medieval
Viaplays gör udda val av annonskanal: ”Vi vill vara en utmanare”
Publicerad: 28 december 2022, 13:31
På nyårsdagen äts det dubbelt så mycket pizzor som en vanlig dag. Viaplay tar tillfället i akt för att marknadsföra sin nya film – direkt på pizzakartongen.
Under mellandagarna har filmen ”Tack för senast” premiär på Viaplay. För att marknadsföra filmen har Viaplay valt att jobba med Twizzly och marknadsför filmen på en minst sagt udda kanal – pizzakartonger.
Det rör sig om tio ton pizzakartonger som kommer finnas på pizzerior i Stockholm, Göteborg, Uppsala, Linköping, och Örebro under jul och nyår. Kartongerna är specialdesignade och lackerade på ett sätt som gör att de ger en premiumkänsla, till skillnad från en vanlig kartong. Och så går motivet i starka Viaplay-färger.
Kanalvalet innebär helt enkelt att konsumenten exponeras för annonsen precis innan man intar soffan med pizzan i högsta hugg, och sedan kanske sätter på tv:n.
– Vi ville nå ut med såväl räckvidd som uppmärksamhet vid en årstid då många är hemma och streamar filmer och serier. Vi vill vara en utmanare på streamingmarknaden och visa det i både vår distribution och kreativitet, varav valet föll på att att göra något som passar såväl årstid som titel. Pizza och romcom är en perfekt matchning, säger Ellen Lindblad, head of commercial marketing på Viaplay.
Arbetsgrupp
Twizzly
Simon Nyström, VD
Anton Nygren, COO
Viaplay
Ellen Lindblad, Head of Commercial Marketing
Celina Johansson, Commercial Marketing Project Manager
Frida Lindberg, Marketing Project Manager
PHD
David Öhrwall, Client Manager
Magnus West, Business Director