Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag28.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medieval

Vinjetten som har svårt att räkna

Publicerad: 8 Juni 2015, 11:07

SF Bios klassiska nedräkning har fått bekymmer.

SF Bio utlyste en tävling för att göra en deras klassiska reklamvinjett. Här är vinnaren – som har märkbart svårt att räkna ned.


Bakom det vinnande bidraget står Röda Korsets Ungdomsförbund tillsammans med reklambyrån Honesty. Briefen för tävlingen var att vinjetten skulle innehålla en nedräkning från tio samt en röst med "nu blir det bioreklam".

Så är också fallet – nästan. Barnet som räknar upp siffrorna har märkbart svårt att veta i vilken ordning de ska komma. Devisen på slutet lyder "Hundratusentals barn behöver hjälp med sina läxor".

Juryns motivering lyder:
"Vinnaren av SF Medias vinjett-tävling 2015 belyser på ett störigt enkelt sätt ett växande problem. Precis på brief gör de en nedräkningsvinjett som i sin enkelhet väcker tanken och skapar engagemang. Att välja dem som vinnare var lika lätt (eller svårt) som att räkna till tio".

Den specialgjorde vinjetten kommer att gå på bio under hösten.

Arbetsgrupp
Uppdragsgivare: Marika Eriksson
Reklambyrå: Honesty
Copy: Jocke Hanspers
AD: Johan Gustafsson
CD: Petrus Kukulski, Martin Marklund
Produktionsbolag: Honesty Studio
Producent: Anders Olsson, Alexander Biörsmark
Ljud: Emil Preutz
Formgivare: Johnny Karlsson
Röst: Dexter Björk

Fredrik Thambert

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.