Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Medieval

Viral blocketannons blev bildelskampanj

Publicerad: 10 April 2015, 10:48

Slog mynt av Blocketannons.

Annonsen "Saab 9-5 kombi, du kommer ångra dig" gjorde succé på nätet. Ägaren toksågade sin 15 år gamla Saab – vilket fick Spoon att för reservdelsföretaget Orios räkning slå mynt av saken.


Ämnen i artikeln:

SpoonBlocket

Magnus Eriksson var trött på sin gamla bil. Väldigt trött.

"Förmodligen är detta bilen som gjorde att Saab gick i konkurs, ingenjörslösningarna är helt otroliga, som tex så nollställer du datorpanelen genom att ha backen i och slå av tändningen fram och tillbaka 1 miljon gånger under loppet av 27 sekunder, VEM FAN KOM PÅ NÅGOT SÅDANT?", skrev han bland annat i annonsen på Blocket.

Den fick både Orio och Spoon att snabbt reagera – och göra marknadsföring av bilförsäljningen. Ägaren gick med på att totalrenovera bilen för att sen ge bort den till dottern.

– Det går fort utför med bilar om man inte underhåller dem regelbundet. Med kampanjen vill vi visa att det finns en framtid för äldre Saabar, att de har många tusen mil kvar på vägarna med regelbunden service och bra reservdelar, säger Johan Ran, marknadschef på Orio, i en kommentar.

Renoveringen filmades och filmerna har körts i sociala medier och på Orios sajt.

– Det är fantastiskt kul att snabbt kunna gå från idé till handling och producera så mycket innehåll. Den här typen av engagerande och snabbfotade kampanjer känns som gjort för kombinationen rörlig bild och sociala medier; det är hög igenkänning och folk delar gärna, säger Petra Bagge, kundansvarig på Spoon.

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se


Ämnen i artikeln:

SpoonBlocket

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.