Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Medieval

Vodkamärket gör upp med könsnormen kring fruktiga drinkar

Publicerad: 22 Juni 2016, 12:39

Måste man dricka whisky eller svåra ölsorter för att vara man? Nej, menar vodkamärket Stoli.


Ämnen i artikeln:

Reklamfilm

Dina dryckesval är, precis som så mycket annat, omgärdade av könsnormer. Vad du väljer att ha i glaset definierar i betraktarens öga vem du är som person, och ofta om du är man eller kvinna.

Det här vill Stoli Vodka utmana i sin amerikanska kampanj signerad The Martin Agency. Huvudpersonen, som just har beställt in en fruktig drink, ställer sig frågan "Är jag en man?" så snart han blir serverad av bartendern. Svaret blir förstås så småningom "ja".
– Vi tror att det här är ett intresssant sätt att relatera till killars rädslor genom att säga "drick vad du vill, oroa dig inte", säger marknadschefen Lori Tiezen till Adweek.

Kampanjen går under parollen #Drinkwhatyouwant och sänds i mansdominerade tv-kanaler som ESPN, Comedy Central och Playboy.

Fredrik Thambert


Ämnen i artikeln:

Reklamfilm

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.