Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medieval

Volvo Cars låter anställda byta jobb i ny tv-serie

Publicerad: 21 mars 2018, 10:42

Volvo Cars utforskar vad som händer när människor byter jobb för en dag. Tv-formatet Job Swap har tagits fram av OTW för att skapa gemenskap bland medarbetarna.


2018 uppmuntrar Volvo Cars sina anställda världen över att ansöka om att få testa på ett annat jobb under en dag. Totalt kommer 20 personer att väljas ut för att få chansen att prova på ett helt annat yrke än sitt eget. Det är detta som OTW dokumenterar i "Job Swap". I första avsnittet  provar montören Britta Gabriel jobbet som digital designer. Utmaningen: designa en fälg till nya Volvo XC40.

Job Swap innehåller 20 avsnitt som publiceras löpande under året. Serien vänder sig främst till företagets över 40 000 anställda, men kommer också spridas i Volvo Cars sociala media-kanaler och på sajten globalstories.volvocars.com.

– Redan förra året tog Volvo Cars steget att publicera en del av sin internkommunikation externt. Tack vare det kan anställda nu ta del av filmer och artiklar utan att behöva sitta innanför brandväggen. Det är viktigt för att nå ut brett, inte minst med tanke på att många jobbar i produktionen och inte har egen dator på jobbet, säger Jonas Franzén, projektledare på OTW i ett pressmeddelande.

Förutom det interna kommunikationsmålet handlar serien också om att få fler att söka jobb på Volvo Cars. Att visa att man erbjuder en arbetsplats med högt i tak och god stämning är en viktig konkurrensfaktor i jakten på nya talangfulla medarbetare.

Sedan drygt ett år tillbaka är OTW huvudbyrå för Volvo Cars redaktionella internkommunikation.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.