Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medieval

Volvo Cars nya giv: Säljer XC40 hos modebutiken Aplace

Publicerad: 30 januari 2018, 13:46

I ett nytt samarbete med Aplace kommer det nu bli möjligt att beställa ett abonnemang på en ny Volvo XC40 online. Modellen kommer att finnas vid sidan av modebutikens ordinarie sortiment av kläder och accessoarer.


Ämnen i artikeln:

MarknadsföringVolvo Cars

För en tid sedan lanserade Volvo Cars sin kompakta premium-SUV XC40 bland annat genom en reklamkampanj av Forsman & Bodenfors som hade premiär i förra veckan. Genom att visa upp konsumtionssamhällets baksidor utmanade reklamfilmen vårt traditionella sätt att se på bilägande. Budskapet hör samman med introduceringen av fullservicetjänsten Care by Volvo som gör det möjligt att äga bilen via ett abonnemang. Lanseringen av tjänsten skedde för ett år sedan och samarbetet med Aplace blir ett sätt att nå en ny målgrupp. Det finns också en naturlig koppling till Volvos arv då modebutikens utbud framförallt är inriktat på svensk design.

– Vi har alltid varit mycket nära vår målgrupp. Vi lever i och med modevärlden och får en känsla för vad som fungerar och vad som inte gör det. Volvo med nya XC40 passar perfekt hos oss. En bil med spännande skandinavisk design, säger Kalle Tollmar, en av de två grundarna och ägarna till Aplace i ett pressmeddelande och fortsätter:

– Vi har sedan starten alltid hyllat och lyft fram kreativ skandinavisk design. Allt vi visar upp i våra butiker bygger på en stark tilltro till produkten och skaparna bakom. Vårt fokus ligger fortfarande på mode, men skandinavisk design är så mycket bredare och starkare. Därför är vi nu stolta att presentera Volvo XC40 i våra butiker. En bil med spännande, kreativ skandinavisk design och modern funktionalitet.

"Care by Volvo" började säljas i Volvos showroom för över ett år sedan och online sedan i våras. De senaste veckorna marknadsförs satsningen på en ny nivå – dels genom Forsman & Bodenfors senaste reklamkampanj, men också genom samarbetet med den svenska modebutiken Aplace där kunderna kommer att kunna köpa ett bilabonnemang på XC40 vid sidan av e-handlarens övriga designprodukter. Produkten är fortfarande en väldigt liten del av Volvo Cars totala försäljning som slog all time high under 2017 med 75 500 sålda bilar i Sverige. Ett rekord som stått sig sedan 1976.

– "Care by Volvo" är en tjänst som kommer utav att vi ser nya konsumtionsmönster på marknaden som vi försöker möta. Delningsekonomin är en del där vi erbjuder konsumenterna att vara flera på samma abonnemang, men framförallt märker vi ett större mått av eftertanke gällande konsumtion. Mängden saker blir större och större, till slut blir det svårt att få överblick på ägandet. Att prylarna tar över våra liv, säger Volvo Car Sveriges marknadsdirektör Per Carleö och fortsätter:

– Tjänster som Netflix och Spotify ligger förvisso ganska långt från våra produkter både när det kommer till användande och innehåll. Men det är den typen av enkelhet vi eftersträvar gällande bilägande för just den här målgruppen. Det handlar om att befria konsumenten från vissa typer av extrakostnader som de måste hålla reda på.

Varför Aplace?
– Därför att de säljer svensk design. Det finns en naturlig koppling till XC40 som är en design- men också en livsstilsprodukt. De är också en samtida och modern aktör som vi gärna associerar oss med. Genom att vi finns i en miljö där bilar normalt sett inte brukar dyka upp blir det också ett sätt att särskilja oss. Vi kan överraska.

Är det en yngre målgrupp ni söker?
– Med Aplace är det i huvudsak en yngre målgrupp, men generellt sätt så har XC40 en bred målgrupp,

Reklamfilmen visar enligt min tolkning konsumtionssamhällets negativa faktorer något som du också tar upp här i samtalet med mig. Är det här en fråga Volvo kommer att driva framöver?
– Det är ju inte så att vi är mot konsumtion, vi vill ju sälja bilar. Men vi tror att den nya generationens konsumenter är mer medvetna. Det är något vi vill möta upp och samtidigt välkomnar. Vi är inte kritiska till konsumtion i sig, men vi har hittat ett nytt sätt att äga en Volvo.

Per Carleö berättar att fler samarbeten är att vänta bland annat kommer Volvo Cars annonsera erbjudandet i Kristoffer Triumfs podd "Värvet" samt Ebba von Sydow och Emilia de Porets podcast "Säker Stil" som kommer att ta upp Volvos erbjudande.

– Kristoffer Triumf har vi samarbetat med tidigare ganska djupt. Han har en hög räckvidd av engagerade lyssnare. Ebba von Sydow och Emilia de Poret har en hängiven målgrupp av designintresserade. Lite liknande den som vi söker med Aplace-samarbetet.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

MarknadsföringVolvo Cars

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.