Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Medieval

Volvo finansierar SvD:s nysatsning

Publicerad: 3 Juni 2015, 11:04

Carolina Neurath i det nya programmet.

SvD lanserar tv-satsningen "Neuraths toppmöte" där stjärnreportern intervjuar olika näringslivsprofiler. Volvo Cars är med och finansierar satsningen, men tidningen ser inga trovärdighetsproblem.


Ämnen i artikeln:

SvDVolvo CarsSvD NäringslivCarolina NeurathMaria Rimpi

"Neuraths toppmöte" är ett webb-tv-program på SvD Näringsliv där Carolina Neurath möter olika toppar i näringslivet. Bakom produktionen står Chimney och medfinansiär är Volvo Cars.

– Det bygger på att varumärkena SvD och Volvo Cars står för svensk kvalitet och nytänkande. Både mediesektorn och motorindustrin är mitt uppe i en digital förändring där allt mer innehåll och fler tjänster blir digitala. Rörlig bild är det som engagerar människor väldigt mycket. När SvD erbjuder detta var det naturligt för oss att haka på, säger Per Carleö, marknadskommunikationschef på Volvo Car Sverige, i ett pressmeddelande.

Att en företag som Volvo är med och sponsrar en journalistisk satsning är oproblematiskt för SvD Näringslivs chef Maria Rimpi.
– Det är ett kommersiellt samarbete som vi har med dem vilket ger resurser som möjliggör satsningen. Att anlita ett externt produktionsbolag och ta fram den här typen av material ryms inte i den redaktionella budgeten så som den ser ut i dag. Men att ha samarbetspartners till olika projekt är inget nytt för oss – till exempel i fallet med våra hållbarhetssajter.

I vilken utsträckning har Volvo haft möjligheten att påverka innehållet?
– Ingen alls. Det enda är att vi använder oss av deras bil i inslagen för att flytta oss mellan olika punkter. Men vi har självklart full kontroll på innehållet och frågorna som ställs. Det handlar om vår trovärdighet.   

Kommer det bli vanligare att kommersiella partners sponsrar journalistiska satsningar?
– Vi måste hitta nya intäktsmodeller. Det är något som hela branschen kämpar med. Vi jobbar med det på flera olika fronter, till exempel genom att få våra läsare att logga in på sajten och ta del av våra nyheter.

Kan det här samarbetet ha någon påverkan på framtida granskningar av Volvo Cars?
– Nej, absolut inte. För vår trovärdighet är det extremt viktigt att våra kommersiella partners blir granskade på samma sätt som alla andra bolag. Och ett av skälen till att Volvo cars vill samarbeta med oss är just vår höga trovärdighet.

Det första programmet som sänds i dag gästar av finansmannen Christer Gardell.
– Det är väldigt bra program. Carolina är en fantastisk skribent som nu har tagit till sig ett nytt medium vilket är roligt, säger Maria Rimpi.

Fredrik Thambert


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.