Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
PR
Under Resumés fullspäckade program i Almedalen talades det bland annat om integritet online, betydelsen av SD:s kommunikationsstrategi för partiets tillväxt och hur man ska skydda barn från reklam i sociala medier. Här är Kommunikationsarenans alla programpunkter upplagda i efterhand.
PR
Valkampanjer har blivit som sociala medier – det bara skrollar på utan att något händer. Skillnaden är att 2022 är det ute med sociala medier i politiken. Åtminstone officiellt. Resumés Leon Nudel, med en bakgrund i pr-branschen, har frågat sina gamla kolleger om vad och vilka som är viktigast under årets valkampanj.
PR
Efter långdragna förhandlingar och hätsk retorik går SAS piloter ut i strejk. Resumé låter fyra experter analysera parternas kommunikationsstrategi under konflikten och ledningens presskonferens: ”Sällan vi ser en företagsledare på denna nivå som är arg på gränsen till panik”, säger Travel News chefredaktör Viggo Cavling.
PR
Företeelsen mingel kan väcka både förtjusning och skräck. Men för den som bemästrar konsten kan ett skickligt minglande ge betydande utdelning. Resumé tar tempen på några av Almedalsveckans mingelproffs.
PR
Lisa Agerman, Edit Brunner och Malin Eklund startar Second Home PR och Commerce i Los Angeles. För Resumé berättar de varför det är rätt tajming att etablera sig i USA just nu.
PR
UPPDATERAD. Vem vinner och vem försvinner? Valåret 2022 är särskilt viktigt för några av partierna. Här är siffrorna bakom riksdagspartiernas kampanjbudgetar – och de viktigaste kanalvalen. Totalt spenderar partierna närmare 400 miljoner kronor på reklam och ytterkantspartierna har ökat kraftigt de senaste åren.
PR
Anklagelserna om kvinnomisshandel har skjutit Johnny Depps karriär in sank. Men modehuset Dior har valt att ha kvar skådespelaren som varumärkesambassadör – och under den uppmärksammade rättegången skjuter försäljningen in höjden. För Resumé förklarar kris- och varumärkesexperterna de kommunikativa nycklarna: ”Bilden av sanningen i det här fallet viktigare än den faktiska sanningen”, säger Hampus Knutsson till Resumé.
PR
När Filmstaden i veckan förbjöd besökare att ta med sig sitt eget godis till bion rasade människor på sociala medier. Sen rasade kolumnisterna på landets tidningar. Nu förklarar landets främsta krishanterare vad som gick fel – och vad Filmstaden borde ha gjort.
PR
Margaux Dietz plockar upp Partitempen igen – ett koncept som hon började med på Youtube inför valet 2018. I programmet intervjuar hon riksdagens partiledare, ett grepp för att nå unga väljare. För Resumé berättar hon om hur hon ser på skillnaden mellan en influencer och en journalist, varför hon inte ställer kritiska frågor till politikerna – och att hon är trött på att försörja sig som influencer.
PR
Var det fejk eller äkta? Will Smiths rasade över Chris Rocks skämt och gav kollegan en snyting under Oscarsgalans sändning och skapade nattens stora snackis. Nu kritiseras arrangörens sätt att hantera skandalen. ”Förlegat, förfärligt och pinsamt”, säger Hampus Knutsson på Wings PR.
PR
Många svenska bolag har fått utstå hård kritik för deras hantering av kriget i Ukraina. Här berättar ett par av Sveriges ledande krisexperter om hur de skött sin kommunikation: ”Måste lyssna på sin omvärld”.
PR
Försvarsmaktens marknadschef Johan Landeström om samarbetet med Nord DDB, att nyansera bilden, intresset att försvara Sverige, allmänhetens ”ohälsosamma beteende” och krigskommunikation: ”Oron har ökat påtagligt i samhället”.
PR
I helgen har Rud Pedersens band till den kontroversiella gasledningen Nord Stream 2 mött hård kritik på sociala medier. Nu bekräftar Jonas Juul Bisserup, vd för Rud Pedersen Danmark att kundrelationen är avslutad.
PR
Spinnvinnarna, som belönar Sveriges bästa marknads-PR, har utannonserats. Tävlingen är ett sätt att samla branschens bästa prestationer och lyfta fram dem som utmaning och inspiration. Nellie Östman utsågs till årets rookie och Bella Goldman på Lidl blev årets kund
PR
Den öppna dementin från Daniel och Victoria har gjort att etablerade medier börjat skriva om skilsmässoryktena. Resumé har pratat med krishanterarna om strategin och förutsättningarna för att den ska lyckas: ”Borde direkt ha visat upp sig tillsammans”, säger Hampus Knutsson på Wings PR.
PR
Konflikten kring Joe Rogans podcast som fick Neil Young att lämna Spotify har försatt streamingjätten i sin första publicistiska kris. För Resumé analyserar experterna: ✔️ Ris och ros till Spotifys krishantering ✔️ Daniel Eks strategiska dilemman ✔️ De största riskerna framåt.
PR
Efter noteringsrekord på börsen väntar ett valår där extern kommunikation också blir en del av life science-bolagens påverkansarbete. Området växer kraftigt bland Sveriges pr-byråer. För Resumé utvecklar de hur de jobbar med de nya affärerna.