Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

PR

15 digitala modeord det surras mest om

Publicerad: 9 februari 2015, 14:11

Bell Pottinger har rangordnat 15 framtidstrender

Foto: Bild från Bell Pottingers hemsida

Pr- och kommunikationsbyrån Bell Pottinger har rangordnat vilka digitala trender som blev mest omtalade på nätet 2014, och undersökt hur den procentuella ökningen sett ut. Utifrån det har de spått vilka de viktigaste digitala framtidstrenderna kommer att vara 2015.


Undersökningen har genomförts med hjälp av onlineverktyget Crimson Hexagon som undersöker vad som omnämns – och hur frekvent något omnämns – på internet. I detta fall i nyhetsrapportering, bloggar, inlägg och kommentarer på sociala medier under 2014. Syftet för den Londonbaserade byrån var att identifiera vilka digitala trender och tekniker för varumärkeskommunikation som är på uppgång. 15 digitala trender konstaterades som mer omtalade än andra just nu. I listan har de rangordnats efter den största procentuella ökningen i antalet omnämnanden.

– Varje år uppenbarar sig nya digitala innovationer, men de mest framgångsrika varumärkena 2015 kommer att vara de som utnyttjar ny teknik för att leverera en ny upplevelse för konsumenterna på sin egen digitala resa, säger James Thomlinson, partner och Managing Director på Bell Pottinger Digital, i en kommentar på byråns hemsida.

Här är listan över de områden som förväntas bli fortsatt viktiga för den digitala marknadsföringen:

1. Near-field Communication
– en ökning med 358% (42,530 omnämningar)
Mobila kontakttjänster som till exempel digitala betalningar kommer att fortsätta öka.

2. Internet of Things – en ökning med 283% (1,126,700 omnämningar)
Företagen kommer att spendera mer pengar på design, genomförande och drift av sina onlineplattformar. Dessa blir en central del i själva affären.

3. Wearables – en ökning med 220% (1,793,574 omnämningar)
Vi kommer att se mer av bärbara saker i varumärkesförstärkande syfte.

4. Internal communications – en ökning med 167% (6,597 omnämningar)
Företagen kommer att fortsätta öka sina kommunikationsbudgetar.

5. Storytelling – en ökning med 145% (82,618 omnämningar)
Engagerande historier kommer att vara av fortsatt stor betydelse för att sprida och öka värdet i varumärket.

6. Branded content – en ökning med 73% (165,898 omnämningar)
Den populära formen av content marketing kommer att fortsätta växa.

7. Beacons – en ökning med 64% (348,468 omnämningar)
Vi kommer att se mer av sändare/positioneringstjänster, så kallade beacons, i företags marknadsföring. En teknik som är nödvändig för att kunna skicka push-notiser mellan enheter.

8. Personalisation
– en ökning med 49% (68,443 omnämningar)
Efterfrågan på digital personalisering ökar och varumärkena kommer att följa efter i sin kommunikation.

9. BIG data – en ökning med 41% (5,032,773 omnämningar)
Analysen av stora datamängder är fortsatt ett ämne som engagerar marknadsförare.

10. Content marketing
– en ökning med 41% (3,216,165 omnämningar)
Många B2B-annonsörer kommer att öka sin budget för content marketing.

11. Augmented reality – en ökning med 38% (400,242 omnämningar)
Vi kommer att se en ökning av upplevelsekommunikation, till exempel i form av augumented reality-appar.

12. 3D printing – en ökning med 35% (1,160,336 omnämningar)
Den globala 3D-skrivarmarknaden kommer att växa som en konsekvens av att allt fler återförsäljare använder 3D-print.

13. Real-time – en ökning med 16% (252,537 omnämningar)
Realtidsmarknadsföringen kommer att öka eftersom konsumenterna i högre utsträckning överväger varumärken som kommunicerar på det sättet.

14. Mobile – en ökning med 6% (1,433,582 omnämningar)
I takt med att det mobila surfandet ökar kommer varumärken använda mobila enheter för att kommunicera i allt högre grad.

15. Gamification – en ökning med 4% (384,938 omnämningar)
Det kommer att bli allt vanligare att företag utvecklar olika typer spelapplikationer som associerar till deras varumärken.

Se Bell Pottinger Digitals lista här

Linnéa Kihlström

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.