Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

tisdag18.05.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

PR

20 bästa sociala mediekampanjerna

Publicerad: 20 augusti 2010, 06:40

The Blair Witch Project toppar Forbes lista över de bästa sociala mediekampanjerna någonsin. Och två svenska bidrag finns med bland topp tio.


Ämnen i artikeln:

ForbesDDBForsman & Bodenfors

Blair Witch Project var bäst, enligt juryn.

Amerikanska affärstidningen Forbes bygger en stor del av sin redaktionella identitet på mer eller mindre relevanta listor. Vad listan på de bästa sociala mediekampanjerna har för värde kan naturligtvis diskuteras.

Men tillbakablickar och sammanfattningar sätter åtminstone utvecklingen i perspektiv. Den exakta definitionen av social mediekampanj finns inte och vanliga Youtube-filmer samsas med avancerade Facebook-kampanjer.

Forbes metod är heller inte för avancerad. Tre experter, David Berkowitz på 360i, Brandon Evans på Mr. Youth, Michael Lebowitz på Big Spaceship – alla i New York, fick resonera sig fram.

Valet är givetvis mycket subjektivt, framför allt mycket amerikanskt och i vissa fall förvånande. Mest förvånande är kanske att inte Barack Obamas presidentkampanj finns med medan Hotmails egenreklam i alla mejl under 1990-talet finns med.

Listan toppas av kampanjen bakom filmen  The Blair Witch Project. Då, sent 1990-tal, fanns knappast sociala medier som vi känner det. Men gruppen bakom filmen lyckades genom egna sajter och intensivt bearbetande av olika internetforum att få lågbudgetprojektet till en klassiker och kassafilm.

Tvåa kommer Will it Blend?, en sajt där Blendtec låter en tokig gubbe testa om olika saker, allt ifrån Ipads till baseballs, håller för en omgång i Blendtecs hushållsmixer. Will it Blend? är igång men sajten är inget resultat av stortänkande reklambyråer.

På tredje plats komer årets stora succé "Smell Like a Man" av Wieden+Kennedy för Old Spice.

DDB Stockholm har en hedrande sjätteplats med Rolighetsteorin och Forsman & Bodenfors en niondeplats för Facebook-kampanjen för Ikea.

Hela listan:

1 The Blair Witch Project

2 Blendtec: Will it Blend?

3 Old Spice "Smell Like a Man, Man."

4 Burger King: "Subservient Chicken"

5 Pepsi Refresh

6 VW: "Fun Theory"

7 OfficeMax: "Elf Yourself"

8. Evian: "Roller Babies"

9. Ikea: "Facebook Showroom"

10. Hotmail

11. Whopper Sacrifice

12. Target: "Bullseye Gives"

13.Vitaminwater

14. Smirnoff: "Tea Par-tay"

15 "The Dark Knight:" Why So Serious?

16 Quiksilver: "Dynamite Surfing"

17 Cadbury: Gorilla

18. BMW: "1 Series Graffiti Contest"

19. Bing/Farmville

20. CareerBuilder: Monk-e-Mail

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.