Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

PR

34 affärsidéer från Unionen och ANR BBDO

Publicerad: 25 november 2014, 12:42

Åk taxi med körskoleelev för halva priset. Det är en av alla 34 affärsidéer som Unionen lägger fram i boken "34 företag som inte finns än (men som borde det)". ANR BBDO ligger bakom kampanjen.


Ämnen i artikeln:

Isabella LöwengripUnionenANR BBDO

Tanken är att inspirera människor att våga följa sina drömmar.
Unionen kommer med idéer som hunddagis som kombineras med lunchcatering, en mobil arkadhall för äldreboenden och att paraplybibliotek med stationer där man hämtar och lämnar paraplyer utifrån om det regnar eller ej.

Unionens kampanj körs i spotar på Mix Megapol och Rockklassiker, men man samarbetar också med utvalda bloggare och podcasts, där ett sådant exempel är Isabella "Blondinbella" Löwengrip.

"Himla kul inspiration och bra satsning för att väcka kreativitet.", skriver hon om boken och kampanjen.

Hon berättar att hon själv har haft många idéer genom åren och att en av hennes allra sämsta är "Kroppsfönen" – en avlång "hårfön (1,5 meter) för att man skulle slippa både handduk och att frysa efter duschen.

- Fyra av tio tjänstemän funderar på att starta eget enligt vår senaste undersökning vilket visar hur viktigt det är för oss som fackförbund att följa med i vår tid. Arbetslivet ser annorlunda ut idag än för bara några år sedan, säger Fredrik Nilsson marknadschef på Unionen.

Fackförbundet vill inte bara inspirera till nya företag genom boken, utan även visa att man erbjuder egenföretagare rådgivning, trygghet och mentorprogram.

- Alla idéer är fria att stjäla och förverkliga, först till kvarn gäller, säger Sara Kolbäck som är copywriter på ANR BBDO.

Hon menar att valet av en bok föll sig naturligt. Inte bara för att det var ett praktiskt sätt att samla ihop olika affärsidéer, utan också för att livslängden är lång.

"Blondinbella" bjuder även på sin "million dollar" idé – en universal dricknapp.

Arbetsgrupp:
Byrå - ANR BBDO
Copywriter: Sara Kolbäck
Art Director: Oskar Skott
Graphic Designer: William Björnstjerna
Creative Director: Andreas Lönn
Account Director: Pontus Karlsson
Account Manager: Maria Fager
PR: Camilla Westman
Planner: Anna Jensen
Illustration - Johan Hörberg, Rithuset i Sthlm AB
Produktionsbolag – Flickorna Larsson

Här kan du läsa mer om kampanjen.

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.