Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



PR

90 storbolag går samman i miljökampanj – lovar minska utsläppen

Publicerad: 23 September 2019, 06:15

Greta Thunberg – ansiktet utåt för miljörörelsen.

Foto: Mostphotos

Miljörörelsen har inte undgått storbolagen som nu lovar stort, AI-genererade bildbanken är här och Facebook spärrar tiotusentals appar i kölvattnet av Cambridge Analytica. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

FacebookMorgonsvepet

Den globala miljörörelsen kan förstås inte undgå världens storbolag. Därför går nu 90 storbolag i allt från mat- till telekombranschen samman i kampanjen "We Mean Business" inför måndagens FN-toppmöte om klimatet. Initiativet skedde i somras genom en koalition av lobbyorganisationer. Vissa av de deltagande bolagen har lovat att bli klimatneutrala, alltså noll procents utsläpp. Dessa är bland andra det franska byggbolaget Saint-Gobain, kosmetikabolaget L'Oréal och schweiziska livsmedelsjätten Nestlé.

Andra väljer det lite mer ödmjuka alternativet, att bolagens verksamheter ska gå i linje med målet från klimatmötet i Paris 2015, alltså att genomsnittstemperaturen inte ska stiga mer än 1,5 grader. Bland dessa finna Nokia, Danone och Astra Zeneca. Det skriver Reuters.

AI-genererade fejkansikten – ny reklamtrend?
Tjänsten Generated Photos tillhandahåller 100 000 fejkade ansikten som tagits fram med hjälp av artificiell intelligens, gratis för alla att använda. Just nu får tjänsten stor uppmärksamhet på grund av sin något annorlunda metod att "fotografera". AI:t som används har inte tränats på bilder från bildbyråer eller internetsökningar utan baseras helt enkelt på fotografier grundarna själva tagit. Kvaliteten varierar stort, enligt The Verge, som skrivit om saken. Vissa bilder är mycket övertygande, medan andra lämnar övrigt att önska. Enligt grundaren beror detta på att teknologin fortfarande är i sin linda.

Facebook: Vi har spärrat "tiotusentals" appar
Som en direkt följd av Cambridge Analytica-skandalen har Facebook spärrat "tiotusentals" appar, meddelar CNBC. Dessa ska komma från 400 olika utvecklare.

"Den här undersökningen har tittat på miljontals appar. Av dem så har tiotusentals spärrats av en rad olika skäl, medan vi fortsätter utreda" skriver Facebook själva i ett blogginlägg.

Youtube ångrar sig om verifieringssystem
För några dagar sedan berättade Youtube att man skulle ändra i det system som gör att användare kan skaffa verifierade konton. Ändringarna skulle bland annat innebära att man inte längre tittade så mycket på antal prenumeranter, utan även räknar in andra faktorer. Det har fått en del av Youtube-världen att gå i taket, eftersom redan verifierade konton riskerade att få verifikationen indragen.

Men nu drar Youtube i bromsen – och tvärvänder. Susan Wojcicki, Youtubes vd, skriver på Twitter att hon blivit ledsen över den frustration som beskedet skapat och att man nu ser över vad man kan göra åt de bitar som kritiserats.

Det handlar bland annat om att redan verifierade konton inte riskerar att förlora symbolen och liksom tidigare kan alla med fler än 100 000 prenumeranter ansöka om verifikation. Detta skriver The Verge.

Facebook stänger ner grupp-stories
Sedan i december förra året har det varit möjligt för administratörer och medlemmar i grupper på Facebook att skapa så kallade grupp-stories. Alltså stories synliga för gruppen man tillhandahåller. Men nu, den 26 september, stängs funktionen ned och redan existerande grupp-stories kommer att raderas från nätverket. Det är oklart varför man valt att plocka bort funktionen men en trolig orsak är att den förmodligen inte användes särskilt mycket. Det skriver Cnet.

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se


Ämnen i artikeln:

FacebookMorgonsvepet

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.