Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

PR

Adidas-dominans – då avgjorde "fel" spelare

Publicerad: 30 juni 2008, 11:28

Två Adidas-sponsrade lag i finalen. Då avgjorde en Nike-sko. – Pricken över i:et för oss hade varit om David Villa hade fått spela och avgöra matchen, säger Emma Stjernlöf, pr-manager för Adidas Norden.


Fernando Torres gör finalmålet på Ernst Happel-stadion. I Nike-skor. Foto: Scanpix.

EM-turneringen har varit en stor framgång för Adidas. Båda finallagen spelade i företagets matchdräkter. Dessutom var de fem första i skytteligan (David Villa, Lukas Podolski, Roman Pavlychenko, Hakan Yakin och Semith Sentürk) Adidas-sponsrade spelare.

Men när Fernando Torres i den 33:e minuten gjorde målet som visade sig matchavgörande innebar det viss smolk i glädjebägaren för Adidas.

24-årige ”El Niño”  chippade in den specialdesignade silverfärgade matchbollen från Adidas i nätmaskorna –med skor från Nike.

Torres är nämligen individuellt sponsrad av Adidas ärkerival, och på Adidas var det nog inte enbart jubel när han blev finalhjälte.

– David Villa, som vann skytteligan, har varit väldigt mycket i våra kampanjer. Pricken över i:et hade varit om han hade varit med och fått avgöra. Men mest var vi glada över att det var två Adidas-lag i finalen, och Torres är härlig att titta på, säger Emma Stjernlöf.

Vinnarlaget i sju av de åtta senaste VM-turneringarna har varit Adidas-sponsrat.

Inför årets turneringen har sportjätten sålt 100 000 officiella EM-bollar bara i Sverige.

– För två år sedan sålde vi 100 000 officiella VM-bollar i hela Norden, säger Emma Stjernlöf.

Under årets första kvartal ökade Adidas försäljningen med 12 procent jämfört med samma period i fjol.

– Fotbollsintresset är konstant högt och nu fortsätter vi med att jobba tight med Champions League. Sedan lanserar vi nya produkter inför VM 2010 inför julen nästa år, säger Emma Stjernlöf.

Fotnot: 2 185 000 tittare såg finalen i TV4.

Magnus Helander

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.