Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

PR

Adidas sätter press på AIK

Publicerad: 7 maj 2010, 07:47

Såväl ledare som spelare i AIK går hårt åt sin målvakt Tomi Maanoja i media efter fiaskoresultaten. Det får huvudsponsorn Adidas att reagera – nu sätter företaget press på AIK. – Vi har fört en diskussion med AIK både igår och nu på morgonen, säger Emma Stjernlöf, pr-chef på Adidas i Sverige, till Resume.se.


Ämnen i artikeln:

AdidasAIK

Målvakten Tomi Maanoja har attackerats av sina ledare och medspelare i media. Det uppskattas inte av Adidas.

AIK:s målvakt Tomi Maanoja  har efter sina mindre lyckade insatser attackerats verbalt av såväl tränarna som spelarna – via media.

AIK:s Björn Wesström sågade Maanoja efter derbyt mot Djurgården och målvaktstränaren Lee Baxter har inte heller varit nådig mot sin adept i intervjuer med media. Maanoja har hängts ut som syndabock och den kanske största sågningen har mittfältaren Dulee Johnson stått för:

– Det är en person som gör dumma misstag. Det är match efter match. Det här är inte division tre, det håller inte på den här nivån, sa Dulee Johnson om Maanoja till Sportbladet. 

Huvudsponsorn Adidas vill att laget byter fokus. Uthängningen av Maanoja har pågått flera dagar, och det är ingen önskesituation.

– Vi har fört en diskussion med AIK både igår och nu på morgonen, och de har stort fokus på detta just nu. Även om vi har en kontinuerlig dialog så är detta en fråga de måste lösa internt, vilket vi har stort förtroende för att de gör. AIK har alltid bestått av starka profiler som inte är rädda att sticka ut vilket, som de själva också påpekar, kan vara både på gott och ont, säger Emma Stjernlöf och fortsätter.

–  Laget är inne i en jobbig spiral just nu, vilket såklart påverkar mycket. Ur sponsorperspektiv önskar vi såklart alltid att fokus ligger på det som händer på planen snarare än saker utanför och att eventuella motsättningar, stora som små, löses internt. Men vi stödjer de klubbar vi sponsrar i såväl med- som motgång och är övertygade om att AIK kommer reda ut situationen.

AIK:s tre huvudsponsorer är Adidas, Åbro och Peab.

Åbros vd Henrik Dunge säger till Resume.se att han inte har några synpunkter på AIK:s agerande.

Magnus Helander

Ämnen i artikeln:

AdidasAIK

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.