Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag08.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

PR

Aftonbladet: En prestigeseger

Publicerad: 29 Januari 2008, 14:58

Aftonbladet sponsrar hela Allsvenskan och Superettan kommande säsong. Därmed kopplar tidningen återigen greppet om AIK, Djurgården och Hammarby som tidigare sponsrats av ärkerivalen Expressen/City. – En prestigeseger, säger Aftonbladets marknadsdirektör Pontus Ogebjer.


Aftonbladet jublar efter att åter ha lyckats koppla sponsorgreppet om stockholmsklubbarna som de två senaste säsongerna sponsrats av Expressen och gratistidningen City.

Det nya sponsoravtalet med Svensk Elitfotboll gäller samtliga 32 lag i Allsvenskan och Superettan.

– Det känns jättekul och väldigt viktigt. Ska vi driva intresse för svensk fotboll är det viktigt att vi har en plattform i Stockholm där cirka en fjärdedel av läsarna finns, säger Pontus Ogebjer till Resume.se.

Hur lyckades ni vinna tillbaka Stockholmsklubbarna?
– Det handlar om att presentera hur vi ser på det och hur vi kan jobba inom koncernen. Punkt SE kommer också att finnas med i samarbetena med stockholmslagen och IFK Göteborg. Vi är ett mediehus med Nordens största tidning, största sportbilagan Sportbladet, största nyhetssajten och en gratistidning på frammarsch.

Pontus Ogebjer vill inte berätta hur stora belopp som kommer att pumpas in.

Hur kommer sponsringen att synas?
– Genom kreativa angreppssätt och aktiviteter mot målgruppen som är besökarna. Vi måste ta nya grepp för att stärka vår position som nummer ett, som vi exempelvis gjorde i fjol med Sportbladet Zoom.

Expressens marknadsdirektör Mats Löthén:

– Vi tyckte att det var kul att vara med och störa lite, och samarbetet med klubbarna var bra. Men pengarna det kostar är inte värt det om man inte sponsrar hela allsvenskan.

Magnus Helander

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.