Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

PR

Aftonbladet försökte blåsa ex-minister

Publicerad: 26 april 2013, 13:18

Aftonbladet försökte blåsa förre försvarsminister Sten Tolgfors

[UPPDATERAD] Under falsk identitet försökte Aftonbladet få PR-byrån Rud Pedersen att "köpa" lagstiftning.


Ämnen i artikeln:

Rud Pedersen

Det var i mitten av april som Aftonbladet kontaktade förre försvarsministern Sten Tolgfors, nu på PR-byrån Rud Pedersen, och utgav sig för att representerar företagare som arbetar med asylboenden runt om i landet.

Aftonbladets reportrar sa sig vara intresserade att att köpa tjänster av Rud Pedersen för att få till en lagstiftning om certifiering av asylboenden.

Så här skriver reportern i en mejlvaxling med Sten Tolgfors: "Vi är en grupp med nio personer som driver asylboenden runt om i landet och vi tycker att branschen svärtas ner av de här oseriösa personerna.
Det har varit mycket skriverier om detta och många drar i dag alla över en kam.
Vi skulle vilja införa en certifiering med krav på dem som driver asylboenden."

Den 26 april träffade Sten Tolgfors Aftonbladetreportern, som fortfarande utgav sig för att vara någon annan.
En bit in i mötet berättade reportern att det verkliga ärendet var att bevisa att det går att köpa lagstiftning via PR-byråer.

Sten Tolgfors beskriver händelsen på sin facebooksida och skriver bland annat:

"Mötet filmades sannolikt av Aftonbladet. Inte heller under mötet får dom av oss något förslag om att köpa lagar, om det är det dom vill hävda att vi ägnar oss åt.

Varför inte ställa frågan öppet? Svaret skulle blivit det samma.

Aftonbladet har en skev bild av hur public affairs företag jobbar. Det är analysen och förståelsen av sakfrågan, som är det viktiga. Ingen vare sig vill eller kan köpa lagar i Sverige."

Enligt Morten Rud Pedersen, vd på PR-byrån, har man aldrig påstått att det skulle gå att påverka politiker att stifta lagar på det här viset.

Rud Pedersen skriver själva om händelsen här

Krister Berntsson

Ämnen i artikeln:

Rud Pedersen

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.