Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag21.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

PR

”Aftonbladets bluffbyrå avslöjar ingenting nytt”

Publicerad: 4 Juni 2015, 10:23

Paul Ronge tror inte att det hade blivit något avslöjande.

Pr-branschen har delade uppfattningar om Aftonbladets granskningsförsök. Däremot tror pr-experten Paul Ronge knappast att det hade blivit något scoop. – Om upplägget nu är ett försök att avslöja oegentligheter i pr-branschen så är det tandlöst, säger han till Resumé.


Ämnen i artikeln:

Dagens OpinionPrecisAftonbladetAnna-Karin HedlundPatrik WestanderPaul Ronge

Dagens Opinion avslöjande igår att svenska pr-byråer har blivit kontaktade av en "brittisk" fejkbyrå med en anbudsförfrågan från ett stort företag inom hälsovård. Kunden ska ha varit intresserad av att få till möten med svenska ministrar och även få svenska journalister att skriva om företaget.

Kundmötena skulle ha ägt rum bara några dagar innan Almedalsveckan.

Men pr-konsulten Paul Ronge tror inte att Aftonbladet hade fått något scoop.

– Om upplägget nu är ett försök att avslöja oegentligheter i pr-branschen så är det tandlöst, säger han.

– Kravspecifikationen är ju väldigt lik den som brukar komma in från företag. Det finns en uppfattning hos en del att det skulle vara lätt att få till möten med höga ministrar.

Paul Ronge tycker sig se att den uppfattningen även finns bland journalister som vill granska pr-branschen. Han tycker dock inte att det finns något upprörande med wallraffandet i sig. Men han frågar sig vad Aftonbladet egentligen hade trott sig kunna avslöja.

– Om de trodde att det här skulle bli ett scoop i Almedalen så trodde de nog fel. Det hade snarare blivit en nyhetsanka av alltihopa.

Anna-Karin Hedlund, ordförande för pr-branschföreningen Precis tycker att granskningen är ett journalistiskt lågvattenmärke.

– Att sätta professionella yrkesutövare i arbete på osanna premisser för att, som jag förmodar, få veta hur pr-konsulter arbetar, kan verkligen ifrågasättas. Att bygga en story baserad på vad som hittills framkommit tyder på dålig kunskap om hur både politiker och kommunikationsrådgivare arbetar. Om medierna verkligen vill veta hur det fungerar är de varmt välkomna att höra av sig, säger hon till Dagens Opinon.

Varken Kreab eller JKL säger sig ha blivit kontaktade av bluffbyrån. Patrik Westander, vd för Westander vill inte kommentera om man blivit kontaktad men han säger att den här händelsen sätter fingret på ett kunskapsproblem i samhället om vad politisk lobbying egentligen är.

– Vår egen slutsats av den kritiska mediebilden är att vi måste bli bättre på att berätta hur lobbying skapar ökad samhällsnytta, genom bättre underlag för politiska beslut och ett ökat samhällsengagemang. Det främsta demokratiska problemet är inte de som lobbar, utan alla de som inte lobbar, säger Patrik Westander.

Mika Wallgren

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.