Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag28.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

PR

AIK:s kupp mot kuppen — förtäckt mediekritik

Publicerad: 19 Mars 2013, 15:21

Paint it blacks Facebook-sida imorse.

När Tommy Nilsson berättade att han byter artistnamn till "Black" trodde många att det hörde ihop med AIK:s kampanj "Paint it black". Förvirringen fortsatte i dag när AIK släppte en låt med den påhittade artisten med samma namn. Nu riktar Simon Strand, en av hjärnorna bakom kuppen, kritik mot medieklimatet som ligger bakom cirkusen.


Ämnen i artikeln:

Tommy NilssonSimon StrandAIKMarabou

Klockan åtta i morse släpptes låten "Paint it black" av artisten Black på AIK-kampanjens Facebooksida. Senare under förmiddagen stod det klart att det rörde sig om en kupp mot Marabous kampanj med Tommy Nilsson i huvudrollen.

AIK hade helt enkelt valt att rida på den enorma hajp som byggdes upp under gårdagen, och samtidigt rikta en känga mot de som hade gjort kopplingar mellan artistens fejkade utspel och idrottsklubben.
– Det är lätt att leka och lura iväg en hel mediekår. Det är inte bra. Det är tråkigt om det här blir en grej som skrattas bort. Det är ett tecken på att det finns för många pr-konsulter och för få journalister, säger pr-konsulten Simon Strand som ingår i gruppen AIK-alliansen.  

Men det blir svårt om man medvetet försöker luras och vilseleda.
– AIK gick igår ut och sa att de inte visste något. Tommy Nilsson sa att det inte hade något med AIK att göra. Ändå fortsatte alla att mala på om AIK-kopplingen, trots att det fanns en rad saker som talade emot det.

Han menar att fenomenet "ogrundad journalistik" är något som har drabbat klubben vid flera tillfällen genom åren. Därför var det motiverat att visa hur lättledda som medierna är genom att rida på de teorier som florerande igår.  
– Det är ett återkommande problem för AIK att det visas upp missvisande bilder utan grund, som till exempel att det är farligt att gå på fotboll trots att alla studier pekar på att det inte är så. När medierapporteringen slutar bottna i substans och sökandet efter sanningen tappas bort kan vi säkert göra något roligt av det, men det är också ett skratt som fastnar i halsen, säger Simon Strand.  

När klubben i dag summerar resultatet av den två dagar långa följetongen ser de ändå att de har fått klart mer uppmärksamhet än Marabou, som alltså är den riktiga kunden i kampanjen. Den som Googlar "AIK+Black+Tommy Nilsson" får i skrivande stund cirka 126 000 träffar, jämfört med endast 1500 träffar på "Marabou+Black+Tommy Nilsson".  
– Det var passande att göra så här i uppståndelsen som blev. Vi ville ta det vidare och ta chansen, berättar AIK:s marknadschef Niklas Nestlander.

Han säger också att klubben var snabba med att ta chansen när de förstod hur stor nyheten växte sig.

Är det inte problematiskt att ni medvetet försökte efterlikna Tommy Nilsson?
– Nej, inte mer än att vi fortsatte spelet mellan AIK och Tommy. Vi hittade en röst look-a-like som passade perfekt.  

Får Tommy Nilsson en vip-inbjudan till premiären nu?
– Absolut, han får en vip-inbjudan till matchen och vi hoppas att han vill komma. Han kanske till och med vill spela låten i pausen. Vi ska prata med honom, och vi ska också fråga Marabou om de vill vara en partner till oss, säger Niklas Nestlander.

Fredrik Thambert

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.