Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag27.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

PR

AIK säljer PR-ofilerna

Publicerad: 28 Juni 2010, 14:34

AIK säljer sina två största citatmaskiner – Bojan Djordjic och Martin Mutumba. Duon drev på haussen kring AIK under guldåret i fjol. – Det är två frontfigurer som försvinner, säger Henrik Dunge, vd för AIK:s huvudsponsor Åbro, till Resume.se.


Ämnen i artikeln:

AIKÅbro

Martin Mutumba och Bojan Djordjic, här i Adidas reklam före seriestarten, lämnar AIK för spel i Ungern.

I dag kom beskedet: Bojan Djordjic och Martin Mutumba – två av AIK:s största pr-profiler under det guldkantade fjolåret – lämnar mästarklubben för spel i ungerska Videoton.

Bojan Djordic har under flera års tid anlitats som tv-expert på grund av sin frispråkighet, och han har även använts i Adidas AIK-reklam, liksom Martin Mutumba, mycket uppmärksammad för sin "AIK Guld 2LAX9"-tatuering. Duon gick i bräschen för AIK:s kaxiga framtoning under fjolåret.

– De har betytt väldigt mycket. Under förra året skapade de extra drag kring laget och de har alltid tyckt om att synas. Som sponsor gillar man de karaktärerna, säger Henrik Dunge.

Hur viktigt är det att det finns den typen av karaktärer?

– Som sponsor tycker man att det är viktigt, men det viktigaste är poängen man tar.

Blir AIK profillöst nu?
– Nej, AIK är i en generationsväxling och vi kommer att få se nya spelare ta för sig framöver.

Henrik Dunge tror att AIK kommer att hamna 5:a, 6:a eller 7:a när allsvenskan är färdigspelad i höst.

– Det ligger inte i paritet mad vad vi önskat oss, men sett till rådande situation och ekonomin så får man nöja sig med det, säger Henrik Dunge.

AIK, som får in viktiga pengar i och med försäljningarna, värvar i samma veva fyra nya spelare, bland annat Malmö FF:s Robert Åhman Persson som återvänder till Solna-klubben.

Magnus Helander

Ämnen i artikeln:

AIKÅbro

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.