Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
PR
Publicerad: 26 juli 2013, 09:50
Kampanjen "Sitt med Dawit" vann Westanders pris "Hetast i Almedalen". Nu kritiseras initiativet i Alex Schulman och Sigge Eklunds podcast.
Bakom "Sitt med Dawit" stod bland annat Journalistförbundet och pr-byrån JMW. Flera medieprofiler och politiker tog möjligheten att sitta av femton minuter i en uppbyggd cell mitt under Almedalsveckan.
Kampanjen vann även pr-byrån Westanders årliga utmärkelse "Hetast i Almedalen". Men alla är inte lika frälsta över initiativet. I dagens avsnitt av "Alex och Sigges podcast" är duon hårda i sin kritik mot kampanjen.
"När politiker, kändisar och medieprofiler tävlar om vem som kan sitta längst i cellen och efteråt lägger ut bilder på Instagram så händer någonting med mig. En aggression", säger Sigge Eklund i podcasten.
Sigge Eklund och Alex Schulman påpekar flera gånger att de femton minuterna i den uppbyggda cellen inte kan jämföras med Dawit Isaaks tolv år av fångenskap i Eritrea. De anser att "Sitt med Dawit" snarare blir en positiv upplevelse för de som deltar.
Alex Schulman, som själv spenderade en dag i Almedalen, går så långt att i sin kritik att han framhåller kampanjen som det sämsta med hela politikerveckan.
"Den där buren blev som en koncentrat över allt som är skit med Almedalen.", säger han i podden och fortsätter:
"Det här är ett jippo där arrangörerna och de som deltar är vinnare. Den enda förloraren är Dawit och jippot utgör en spottloska i ansiktet på Dawit".