Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag12.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

PR

All publicitet inte bra publicitet – ens för Trump

Publicerad: 22 Juli 2016, 12:54

Patrik Westander och Donald Trump.

Foto: Press/Wikimedia Commons

Kan Trumps dåliga krishantering och den negativa publiciteten kring Melanias tal leda till ökad popularitet bland väljarna? Nej, budskapet denna gång är inkompetens, skriver pr-konsulten Patrik Westander i en replik till Albert Säfström.


Ämnen i artikeln:

PlagiatPatrik WestanderKrisMelania TrumpKriskommunikationDonald Trump

Kommunikationsstrategen Albert Säfström skriver i Resumé att Donald Trumps kampanj ”lyckats överleva tabbar som hade diskvalificerat vilken annan politiker som helst”. Och visst är det så, även om de allra flesta av Trumps ”tabbar” säkert har varit medvetet konfrontativa utspel.

Donald Trumps främlingsfientliga budskap och diverse förolämpningar av bland annat mexikaner, muslimer och kvinnor har visat sig vara en oväntat framgångsrik pr-strategi för att attrahera de republikanska väljarna. Det är vi många som kan vara överens om.

Kan man av detta dra den generella slutsatsen att för Donald Trump är all publicitet bra publicitet? Trump antydde detta själv i en tweet häromdagen: ”Goda nyheter är att Melanias tal får mer publicitet än något tal”. Svaret är nej. All publicitet är inte bra publicitet – ens för Donald Trump. Det avgörande är budskapet och syftet med publiciteten.

Att negativ medial uppmärksamhet kan vara positiv utifrån somliga aktörers syften är inget nytt. De allra flesta av oss skulle klassificera anklagelser om rasism och främlingsfientlighet som negativ publicitet. Men för Sverigedemokraterna, Brexitkampanjen och Donald Trump kan sådan uppmärksamhet tvärtom fungera som en röstmagnet.

Albert Säfström hänvisar till färska opinionsmätningar och antyder att Trumps usla krishantering och den negativa publiciteten kring Melania Trumps tal i själva verket redan har bidragit till att öka Donald Trumps popularitet bland väljarna. Den slutsatsen tror jag kommer att visa sig felaktig.

Det dröjde mer än 36 timmar innan en talskrivare trädde fram och tog på sig skulden för Melania Trumps plagierade tal. Den starkt negativa publicitet Donald Trump fick under denna tid sänder ett enda och tydligt budskap: inkompetens.

Inkompetensen handlar om en oförmåga att hantera kriser och ett misslyckande med att sätta samman ”det bästa laget” – ett av Trumps mer framträdande kampanjbudskap – till och med i sin egen kampanjorganisation.

Man bedöms inte bara utifrån den kris som har inträffat, utan minst lika mycket utifrån hur man hanterar krisen. Kanske är det nu fler väljare som undrar över Trumps förmåga att som president hantera en riktig kris, när människoliv kan stå på spel.

Julia Lundin

Redaktör Resumé Insikt

julia.lundin@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.