Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

PR

"Alla ska fatta vad Vänstern vill"

Publicerad: 29 december 2011, 15:36

Aron Etzler

Foto: Emanuel Videla

Aron Etzler, i dag chefredaktör för Flamman, vill bli ny partisekreterare i Vänsterpartiet. ”Vänsterns svar på Per Schlingmann”, sa partiledarkandidaten Jonas Sjöstedt när Etzler visade intresse. – En komplimang på ett sätt. Men vi har väldigt olika sätt att tänka, säger Aron Etzler om jämförelsen med Moderaternas Per Schlingmann.


Nästa vecka väljer Vänsterpartiet ny partiledare, troligtvis Jonas Sjöstedt som föreslagits av valberedningen. Senare, i februari, ska även en ny partisekreterare väljas då nuvarande partisekreterare Anki Ahlsten slutar. Aron Etzler, i nuläget chefredaktör för tidningen Flamman, har öppet visat sitt intresse. Något som fick Jonas Sjöstedt att säga ”han kan bli vänsterns svar på Per Schlingmann”. Per Schlingmann, nu statssekreterare med inriktning på kommunikation, ligger bakom bland annat lanseringen av begreppet ”Nya moderaterna”.

– Det är ju en komplimang, på ett sätt, säger Aron Etzler om jämförelsen med Schlingmann. Det är en person som har stort inflytande över hur de Nya moderaterna presenteras. Men bilden av att Nya moderaterna enbart är en fasad som Schlingmann jobbar med är felaktig.

Samtidigt menar han sig stå långt bort från det kommunikationsarbete som han anser att Per Schlingmann förordar:

– Jag är en typ av Per Schlingmann. Nämligen en anti-Per Schlingmann. Vi har olika bakgrund och väldigt olika sätt att tänka. Han kommer från pr-branschen och har sagt sig vara fascinerad av hur vissa fiskpinnar i en frysdisk görs mer attraktiva än andra. Det är mycket fokus på konsumenterna, säger Aron Etzler och fortsätter:

– Min bakgrund är att jag är journalist. En journalist tar reda på hur det ligger till i verkligheten, sedan måste man naturligtvis presentera det i någon form. Men presentationsdelen är betydligt mindre. De flesta inom journalistiken vet att den mesta tiden lägger man på research.

Hur vill du arbeta med kommunikationen om du blir ny partisekreterare?

– Jag tror att Vänsterns problem är att man vill skapa saker som människor ännu inte har sett. Man har väldigt stora ambitioner för samhället och då måste man visa det med konkreta exempel. Människors invändning är att det låter jättebra, men man undrar om det fungerar praktiskt. Då är vänsterns uppdrag att visa att det fungerar, genom att visa på kommuner eller reformer. Vänstern bör bli bättre på att visa det arbete man genomfört och de resultat man uppnått. Det vill jag se, ett resultatinriktat Vänsterparti. Absolut viktigast är att
alla ska fatta vad Vänstern vill. I dag pratar man mycket om vad man
är mot, och inte för.

Han menar att Moderaterna har byggt sin politik under lång tid, och sedan lagt till kommunikation som en finish.

– Nu har de satt en fasad som gör att folk tycker att det är ett mer acceptabelt parti. Men jag tror att man misstar sig om man bara tittar på fasaden. De nya moderaterna är ett intressant exempel att studera på det sättet att det verkligen är politik som i grunden är hemligheten.

Själv har ”Vänsterns svar på Per Schlingmann” inte mycket till övers för spinn- och pr inom politiken.

– Detta enorma fokus på kommunikation som finns i dag är missriktat. Partier blir fortfarande framgångsrika om de klarar av att genomföra saker och ta in det som händer i omvärlden och kan göra något av det. Kommunikationen är på många sätt bara den sista delen i det hela. Det är viktigt men om du inte har något att säga är det helt meningslöst, säger Aron Etzler.

– Jag skulle jämföra med mitt yrke som journalist. Det är viktigt med en bra rubrik. Men om du skriver en bra rubrik till en artikel som inte innehåller något och gör så gång på gång på gång, så känner läsaren att de inte vill ha den tidningen längre. Det här enorma intresset för kommunikation inom politiken är inte helt friskt, och det beror lite på politikens kris tror jag. Politiken har en mindre roll än tidigare och då blir skillnaderna mindre. Då tror folk att man ska sälja sig på det sätt som Schlingmann säger, att man ska sälja ett paket fiskpinnar genom att de ser bättre ut än det andra paketet, trots att det kan vara exakt samma fiskpinnar.

Aron Etzler pekar gärna på sin bakgrund som journalist och publicist, och menar att Vänsterpartiet bör inspireras av de journalistiska metoderna.

– De journalistiska metoderna är extremt användbara i politiken. Man måste ta reda på problem i samhället och vad de beror på. Ofta är det inte vad man ser först, utan man måste gräva för att se vad som hänt. Sen måste man när lösningar presenteras göra ett riktigt och gediget arbete. Jag är journalist och tror på mitt yrke.

De politiska partierna i Sverige har själva krattat manegen för en utveckling där man kan sälja partier med en yta, snarare än med politiska budskap anser Etzler. Men även starka ekonomiska intressen ligger bakom menar han.

– Partierna har själva bäddat för den här spinntanken genom politiken. Sedan har pr-branschen vuxit astronomiskt och är dessutom intresserad av politiken som marknad. Det finns ett enormt intresse bland dina läsare att porträttera politiken som ett enda spinn-room. Men jag menar att oavsett, så är det en felaktig bild av poltiken. Den ser inte ut så, säger Aron Etzler.

Som ett föredöme inom det politiska arbetet inom den europeiska vänsterrörelsen nämner han det holländska partiet SP, som vuxit till ett av de starkaste partierna i landet. De har arbetat mycket med enkätundersökningar, något som inspirerat Etzler och ligger nära grunderna i ett journalistiskt arbete. Enligt honom behöver Vänsterpartiet tydligare förmedla att man kan göra verklighet av sina politiska idéer, använda konkreta exempel för att belysa det. En tydligare uppdelning och polarisering mellan vänster och höger är också något som behövs menar han. Ska man vara det parti som ligger längst till vänster i Sveriges riksdag ska det också fylla en funktion, tycker Etzler.

Tycker du att Vänsterpartiet har varit en tillräckligt stark röst sedan valet 2010?

Nej, men det tycker jag inte att man var tidigare heller. Många har gett Lars Ohly ensam skulden. Det tycker inte jag är sant. Vänsterpartiet har ett kollektivt ansvar för det här. Därför tror jag att partiet behöver en nystart i samband med kongressen. Sen tror jag ändå att det var nödvändigt för Ohly att avgå.

Från den rödgröna sidan har det mesta som hörts handlat om S-krisen eller om Miljöpartiet. Vad har Vänsterpartiets medieroll varit det senaste året?

Först hade man en lång debatt om vad som gick fel efter valet och bildade en framtidskommission, som handlar om allt inom partiet egentligen. Parallellt med det har partiet haft den öppnaste partiledarprocessen i svensk politiks historia och det har varit väldigt gynnsamt. Det har varit ett stort antal besökare på debatter. Det har upptagit många i Vänsterpartiet, för det är sådant som aldrig hänt förr. Framtidskommissionen har man heller aldrig haft förr. Det är väldigt tydliga tecken på att något nytt har hänt.

Emanuel Videla

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.