Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag24.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

PR

Almega lyfter invandring som arbetskraft

Publicerad: 9 April 2014, 14:30

Almega illustrerar långa väntetider på Migrationsverket.

En diskussion om arbetskraftsinvandringsfrågan. Det är ett initiativ tjänsteföretagens organisation Almega vill få till i en ny kampanj i sociala medier.


Ämnen i artikeln:

Almega

Med hjälp av lättillgängliga bilder, diagram och animationer ska Almega sätta fokus på arbetskraftsinvandringsfrågan med hashtaggen #kompetensinvandring.  

Genom att göra budskapet visuellt hoppas organisationen att människor enklare ska förstå, sprida vidare och diskutera frågan.  

– Vi ville paketera det lite enklare eftersom det är en komplex fråga. Vi ville göra den tillgänglig så fler får möjlighet att diskutera kring den, säger Markus Welin, ansvarig för Digital opinion på Almega.  

Det är ingen slump att kampanjen kommer just nu. Frågan är aktuell i och med valen senare i år.

Kompetensinvandring är arbetskraft som rekryteras till Sverige från länder utanför EU – antingen för att de har spetskompetens eller för att de verkar inom yrken där det råder brist på arbetskraft, som till exempel dataspecialister, civilingenjörer och sjuksköterskor.  

– Det här är en viktig fråga för våra medlemsföretag. Dice, till exempel, har femton procent kompetensinvandrade. Det är viktigt för dem att kunna rekrytera utomlands.  

Kampanjen lanserades i går morse och diskussionen har gått bra, enligt Markus Welin.

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se

Ämnen i artikeln:

Almega

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.