Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

PR

Amazon skapade mediehajp – presskonferensen ett antiklimax

Publicerad: 12 december 2018, 08:57

De senaste dagarna har svensk press gått bananas över Amazons pressträff i Stockholm. Det blev ingen avtäckning på Kungsgatan, det kom ingen Jeff Bezos, svenskarna får vänta på jättens e-handel. Det bidde ett datacenter.


Ämnen i artikeln:

Amazon

Känner ni till historien om "Mäster Skräddare"? Berättelsen handlar om en gubbe som tar med sig en bit tyg till skräddaren för att få en rock sydd. Skräddarens besked är tydligt: rocken kommer på lördag. När mannen så kommer till skräddaren på utsatt tid får han beskedet "det bidde ingen rock. Det bidde ett par byxor." Lördagarna som följer upprepas samma scenario; skräddaren utlovar allt mindre plagg: en väst, en vante, en tumme. Till slut blir det ingenting kvar.

De flesta hade förväntat sig av 2018 skulle bli året då Amazon lanserade sin e-handel i Sverige. Det gick en vår, det kom en höst, Black friday passerade. Men jättens intåg på den svenska marknaden har dröjt. Enligt Resumés källor är det bland annat läget på andra marknader som ligger bakom fördröjningen. I höst har branschmedier, lokaltidningar i Södermanland och SVT dock rapporterat om etablerandet om serverhallar, med drönarbilder över Katrineholm.

Så i måndags började svenska medier rapportera om att e-handelsjätten skulle hålla presskonferens i Stockholm på onsdag. Två nyheter skulle presenteras och sajterna pumpade ut artiklar med spekulationer. Är det nu Amazon gör sitt intåg i Sverige? Public service, lokalpressen och branschsajter var återigen på tåget där berörda aktörer har fått ge sin syn på vilka konsekvenser Amazons etablering kan komma att få, för marknaden, för näringslivet, för politiken.

9.30 på Kungsgatan, Amazons svenska bas, hade så pressen samlats. Skulle det bli en "bomb" eller är det bara de redan kända datahallarna i Mälardalen som nu kommer att bekräftas. "Skulle det stämma är det alltså upplagt för ett rejält antiklimax", skrev Breakits  Stefan Lundell inför presskonferensen.

Och det var väl just var presskonferensen blev. Den stora nyheten under onsdagen blev att Amazon Web Services startar datacenter i Sverige. Svenska e-handlare får mer tid att rusta sig, mediekåren mer tid att spekulera och Amazon har spätt på förväntan genom det stora genomslaget i media. Utan att någonting egentligen har hänt. Di DigitalsViktor Ström har på ett transparent sätt beskrivit hur Amazons pr-arbete kan fungera.

För att vara en verksamhet med logistik och distribution i sitt DNA håller Amazon, på ett imponerande sätt, på att bygga ett supervarumärke, även om det förstås är långt till Apples produktlanseringar. I en teknikdriven samtid tid där Post Nords leveranser skapar frustration representerar Amazon drömmen om framtiden. Frågan är vad den utdragna hajpen gör relationen till de svenska medierna och i förlängningen de svenska konsumenterna?

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

Amazon

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.