Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag24.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

PR

"American Apparel begår ett varumärkesmässigt självmord"

Publicerad: 31 Mars 2014, 09:10

Så marknadsförs minikjolen.

Foto: Skärmdump från americanapparel.com

Bilden ska sälja en kjol – men visar någonting helt annat. Den nya skandalbilden från American Apparel har väckt ramaskri på nätet. – Jag håller tummarna för en konkurs, säger Tomas "Genusfotografen" Gunnarsson.


Ämnen i artikeln:

GenusfotografenTomas GunnarssonAmerican Apparel

I februari utsågs American Apparel till "Årets Sexist 2013" av Tomas Gunnarsson och fick en guldnapp för att reklambilderna porträtteras av unga tjejer.

Nu sprids en ny bild i sociala medier. Syftet är att sälja en minikjol, men det är svårt att se hur kjolen ser ut eftersom tjejen på bilden böjer sig fram och visar trosorna, istället för kjolen.  

– Det här är en jävligt grov bild. Den känns nästan som en våldsam markering. Jag vill inte ens se det där. Det ser ut som en flicka som tvingat vända sig om och böja sig fram, säger Tomas Gunnarsson.  

Men han är inte förvånad.  

– De är skitstövlar. Låt dem hålla på. Det går jävligt dåligt för American Apparel i Sverige. Folk som kommer in och handlar vill inte ha deras påsar, utan stoppar ned kläderna i väskan. De har sjukt dåligt rykte.  

Efter utnämningen av Årets sexist hade du säkert hoppats på en förändring. Hur känns det nu?
– Det har gått kort tid och deras varumärke har fått en ännu surare image. Jag tror inte att min utmärkelse kommer att ge effekt direkt, men folk blir mer förbannade på dem. De begår ett varumärkesmässigt självmord i Sverige.

Tror du att de blir Årets sexist även 2014?
– De är ett av de mest vidriga företagen på planeten. De kommer inte få pris igen, men det går att använda andra vapen.  

Vilka då?
– Bojkotta dem, prata med folk och skriva om det. Ge dem ännu sämre rykte. Jag har inte så jättemycket hopp för dem. Det har sett ut så här sedan de startade 1997.

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.