Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag30.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

PR

Anders Dalenius lämnar Cohn & Wolfe

Publicerad: 4 Maj 2015, 09:26

Anders Dalenius.

Foto: Pressbild/Cohn & Wolfe.

UPPDATERAD. Cohn & Wolfes kreativa chef Anders Dalenius har lämnat byrån efter ett år. Hans roll kommer troligtvis inte att ersättas. – Jag kan känna att vi befann oss på lite väl olika platser, säger han.


Ämnen i artikeln:

Anders DaleniusMarta KarlqvistCohn & Wolfe

Förra våren började Anders Dalenius på pr-byrån Cohn & Wolfe efter att ha jobbat i egen regi under en period. Då fick han titeln brand development director, men blev senare utsedd till creative director.

Nu, ett år senare, lämnar han byrån.
– Vi har haft en ömsesidig diskussion under våren. Vi har haft det fantastiskt trevligt under året, men det blev läge att göra olika saker. Han har varit med och utvecklat vår affär, men att det här sker nu är fullkomligt odramatiskt, säger Marta Karlqvist, vd på Cohn & Wolfe.

Byrån har inte längre någon kreativ chef och Anders Dalenius kommer troligtvis inte att ersättas.
– Våra kundansvariga jobbar redan mycket kreativt med sina kunder, så det är tveksamt om vi kommer att tillsätta en ny i den rollen, säger Marta Karlqvist.

Anders Dalenius har tidigare jobbat som cd på DraftFCB och var med och grundade den numera nedlagda byrån Goodmorning Sunshine.  
– Jag kan känna att vi befann oss på lite väl olika platser. Jag vill sitta lite närmare kunden och är van vid att jobba mer med varumärkesprocesser. Men jag gillar människorna på Cohn & Wolfe och tror fortfarande på att vi går mot ett kommunikationslandskap där vi löser upp disciplinerna mer och mer. Det ligger framtiden an, säger han.

Att det inte funkade på Cohn & Wolfe handlar om att byrån inte hade samma syn på hur detta skulle genomföras i praktiken, menar Anders Dalenius.
– Vi hade olika syn på hur det skulle utföras. Även om man sitter och pratar om samma saker kan det bli en differentiering ändå. Det blir inte samma bild, trots att man använder samma termer. Däremot tror jag mycket på pr-byråer och känner inte för att gå tillbaka och bara göra tv-reklam.

Nu jobbar han återigen i egen regi, men siktar på ett nytt jobb så småningom.
– Jag kör mitt eget där jag har ett par olika uppdrag, och jag jobbar också som kommunjägare. Men jag får se vad som händer framåt. Jag tror på att jobba med andra människor – jag är ingen eremit

Fredrik Thambert

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.