Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

PR

Anders Ygeman boostar positiva nyheter om sig själv på Facebook

Publicerad: 1 juli 2016, 09:31

Anders Ygeman har sponsrat en artikel på Facebook som handlar om regeringens nya lagar. "Jag ser inga problem med det" säger pressekreterare Victor Harju.


Ämnen i artikeln:

RegeringenFacebook

"Slutlekt för gängledarna – här är regeringens nya stenhårda lagar". Det är rubriken på en artikel i Nyheter24 som delats av inrikesminister Anders Ygemans officiella Facebooksida och dykt upp i Facebookflödet märkt "sponsrad".
– Den riktar sig mot människor under 30 år, berättar pressekreterare Victor Harju som ansvarar för ministerns sociala medier och bekräftar att Anders Ygeman använder Facebooks verktyg för att boosta inlägg i syfte att få större spridning.

Facebooksidan startade i slutat av 2015 och den har sedan dess varit en kanal som ministern använder för att nå ut med sina politiska övertygelser och nyheter. Någon eller flera gånger i månaden tar Anders Ygeman pengar ur egen ficka för att boosta sina inlägg riktade mot olika målgrupper.
– Jag ser inga problem med det. Det handlar om att nå ut med den politik man bedriver och de saker man gör till så många som möjligt. Vi försöker hitta olika vägar för det, säger Victor Harju.

Är det etiskt okej att köpa sponsrade inlägg med positiva nyheter om sig själv som politiker?
– Han gör medieintervjuer varje dag och att dela de intervjuer man gjort och de besök man gör för att få spridning är en viktig del av att vara en offentlig person och ansvarig makthavare.

Är det rättvist mot svenska medier att boosta vissa utvalda sådana?
– Det ser jag inga problem med.

Mårten Färlin

Ämnen i artikeln:

RegeringenFacebook

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.