Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



PR

André Frisk och Sara Wikberg startar byrå med fokus på förtjänat

Publicerad: 9 September 2019, 12:46

André Frisk och Sara Wikberg

De var tidigare kollegor på både Edelman Deportivo och Wenderfalck. Nu startar André Frisk byrån Wikberg&Frisk tillsammans med Sara Wikberg.


Ämnen i artikeln:

PR-Byråer

I stället för snabb tillväxt kommer byrån Wikberg&Frisk att fokusera på att bygga ett snabbrörligt erbjudande nära frilansare, produktionsbyråer och specialistbyråer.

– Är man på en stor byrå är det lätt att man fastnar i saker man inte ska göra. Det kan hålla en tillbaka och göra en frustrerad tidvis. Vi är nog lite för hetsiga för det, säger André Frisk.

Sara Wikberg har bland annat belönats i Guldägget, 100-wattaren DA&D och Spinn för Hövding-kampanjen "Give a beep"

– Av naturliga skäl blir det lätt trögrörligt när väldigt många är inblandade i processen.

Duon har genom sina projekt som kundansvariga i större sammanhang sett ett utrymme för mindre specialistbyråer inom förtjänat där de kan jobba nära produktionpartners för snabba leveranser.

– Vi har ingen ambition om att bli en stor fullservicebyrå, vi har däremot en ambition om att göra stora projekt där vi kopplar på vårt nätverk vid behov, säger Sara Wikberg

André Frisk:
– Oavsett kanal kommer våra lösningar att fokusera på det förtjänade. Det är naturligt att jobba med att förtjäna sin uppmärksamhet, oavsett om det är inom pr, public affairs eller vad som. Vi kan också gå in och hjälpa till med rådgivning kring hemsidecopy eller en annons, eftersom det kan finnas en poäng med ett förtjänat tänk även i lösningar på detaljnivå.

Båda tror att fler och fler duktiga kreatörer och specialister kommer att överge sina anställningar för frilanslivet. I ljuset av denna trend uppstår mindre byråer som delar på uppdrag och budgetar utifrån sina särskilda kompetenser. De tror också att en kommande lågkonjunktur kan komma att gynna en spelare av deras storlek.

– När vi går mot en lågkonjunktur kommer kundernas köpbeteenden och budgetar, och därmed våra förutsättningar, att förändras. Då funkar det inte riktigt att jobba på i samma hjulspår, utan kräver att vi på byråsidan anpassar oss. Det är klart att det finns en styrka i att vara liten med låga overheadkostnader och utan ett fancy kontor. Kunderna betalar ju även för det, säger Sara Wikberg.

Wikberg&Frisk ska erbjuda en bred uppsättning av tjänster. Kärnan är medierelationer, krishantering, strategi och public affairs. Bland kunderna som är med från dag ett återfinns O'Leary's (som duon arbetade med på både Wenderfalck och Edelman), den Stordalenfinansierade energistartupen Tibber, Workday och Åbro.

– Som mindre och specialiserade kan vi vara ärliga gentemot kund på ett annat sätt. Vi behöver inte försöka ta oss an alla möjliga jobb för att sysselsätta en stor personalstyrka. Vi kan vara mer selektiva och min övertygelse är att det gör att vi kommer ge bättre råd och göra bättre jobb, säger André Frisk.

Vad ser nu för utmaningar med er nätverksmodellen?
– Att få rätt folk på rätt plats är en utmaning även på större byråer. Det är alltid ett problem eftersom det inte går att ha alla kompetenser inhouse hela tiden på ett kostnadseffektivt sätt. Det är alltid ett roddande. Det finns dock bra grejer med vår modell. Jag tror att vår setup snarare instrumentellt danar för en kultur där underleverantörer blir mer leveranssäkra, eftersom säkrare leveranser i alla led leder till mer jobb - för alla, säger André Frisk.

Sara Wikberg:

– Det blir en gemensam vilja, att göra saker tillsammans för att båda ser möjligheterna. Det förväntas en viss nivå av leverans från alla parter för att kunna jobba mer framåt. Det handlar om att skapa en känsla av att man delar uppdraget, och då delar även på risker och vinster.

Siktar ni på att få fler uppdrag utanför Sverige?
– Eftersom det finns många svenska kunder som nu expanderar utomlands, märker vi absolut av en efterfrågan på att ta internationella leaduppdrag, och hjälpa dem sätta strategin och koordinera med lokala partners. Såklart vi vill klättra högre upp i näringskedjan, och då kommer de globala uppdragen, så är det, säger André Frisk.

– Inhousetrenden förändrar såklart förutsättningar för många byråer och fullservicebyråambitionen är kostsam, eftersom det är dyrt att ha alla kompetenser under sitt tak och att låta alla komma till sin rätt. Jag tror att det kan bli utmanande för mellanstora byråer med expansionsplaner att få ihop det, säger Sara Wikberg.

Samtidigt ser man, internationellt och lokalt, hur många samlar sina byråer under samma tak för att möta inhousing och konkurrens från aktörer utanför branschen?
– Det är lättare att vara riktigt stor eller riktigt liten. Det är sannolikt mellanskiktet som kommer få det svårare att möta de nya förutsättningarna, säger Sara Wikberg.

André Frisk fyller i:

– Enkel produktion har stått för en ganska stor del av många byråers omsättning, bread and butter. När banners, internfilmer och pressreleaser hamnar på en inhousebyrå flyttar du ganska mycket pengar tillbaka in. Då måste man minska eller göra en komptensväxling. Vi vill snarare fungera som plug-and-play för inhousebyråer och komma in och hjälpa. Jag tror fler bolag kommer gå åt samma håll som David Sandström pratat mycket om, och som nu Klarna gör i praktiken. Stark inhouse, men med väldigt nära konsultrelationer.

– Många byråer estimerar sina intäkter utifrån relativt osäkra gissningar kring framtida intäkter, baserade på kunderna som finns i dag och de budgetar de har. Det är såklart ofta svårt att göra det på ett annat sätt, men det är också en relativt osäker modell. Vi vill kunna växa och krympa baserat på de behov som finns nu.


Fakta:

Namn: Sara Wikberg

Ålder: 28
Tidigare arbetsplatser: Edelman Deportivo, Wenderfalck

Namn: André Frisk
Ålder: 26
Tidigare arbetsplatser: Miltton Labs, Edelman Deportivo, Wenderfalck
Driver kommunikationssällskapet 26 Club tillsammans med Bodil Sidén

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se


Ämnen i artikeln:

PR-Byråer

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.