Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

PR

Angrepp på facket i Ronges krisplan

Publicerad: 30 oktober 2013, 15:25

Paul Ronge.

Foto: Pressbild.

Striden mellan pr-konsulten Paul Ronge och hans tidigare kund, Bemannia, kommer som Resumé tidigare berättat avgöras i tingsrätten. Ronge har stämt Bemannia efter att de bestridit hans faktura på krishantering. Nu avslöjar fackförbundet STs tidning Publikt den kommunikationsplan han presenterade för bemanningsföretaget.


Ämnen i artikeln:

Paul Ronge

Enligt stämningsansökan anlitades Ronge av Bemannia den 9 september i år efter att bemanningsföretaget det senaste året utsatts för hård kritik av fackliga organisationer.

Ronge kallar sitt arbete för Bemannia för en "ovanligt komplicerad krishantering".

Paul Ronge träffade representanter för företaget, genomförde en medieträning och utarbetade en kommunikationsplan med en strategi för hur företaget skulle vända bilden med hjälp av "genomtänkta budskap i rätt medier".

Publikt skriver att Bemannias strategi att bemöta uppmärksamheten kring fackets krav skulle vara att få medier att skriva artiklar med rubriker som "Bemanning rött skynke för Unionen". En idé var också att köpa en "provokativ annons" i Unionens tidning Kollega. "Tas den inte in är ju det också en möjlig nyhet", skriver Ronge.

I kommunikationsplanen beskriver Ronge hur Bemannia "utsatts för hård medial smutskastning" från fackförbunden Unionen och ST. "Jag lutar åt att det inte finns något att vinna på eftergifter mot Unionen", skriver Paul Ronge och kallar fackförbundets företrädare "helt oförsonlig och inställd på att ta heder och ära av Bemannia".

När Bemannia fick Paul Ronges faktura på 151 734 kronor plus moms svarade koncernchefen Staffan Bruzelius med att ifrågasätta flera poster och bara betala 52 500 kronor.

Paul Ronge har valt att stämma Bemannia i tingsrätten, men skriver enligt Publikt att han inte har "samma rutin och vana när det gäller konflikter och tvister kring min affärsverksamhet som Bemannia har kring sin". Han kallar sin tidigare kund "oseriös". Ronge skriver också att det är "mycket olyckligt" att han tvingats beskriva sitt arbete med bolaget, men konstaterar att han inte skrivit under något sekretessavtal.

Janne Sundling

Ämnen i artikeln:

Paul Ronge

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.