Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

PR

Använder knivattacken för att sälja kriskommunikation

Publicerad: 11 augusti 2015, 09:07

Hans Uhrus (t.h.) och det aktuella pressmeddelandet

Foto: Pressbilder

I går dödades två personer i på Ikea i Västerås. I dag använder kriskonsulten Hans Uhrus händelsen för att visa hur bra kriskommunikation ska se ut, och att många företag saknar en strategi.


Ämnen i artikeln:

Ikea

I går eftermiddag dödades två personer i en knivattack på Ikeas varuhus i Västerås. Mindre än ett dygn senare skickade kommunikationskonsulten Hans Uhrus som driver den egna firman Uhrvis Kommunikation ett pressmeddelande där han använder händelsen som exempel för att visa hur bra kriskommunikation ska skötas.

"Den fruktansvärda händelsen vid IKEA i Västerås igår visar återigen på hur viktigt det är att vara förberedd på det oväntade och på krisen. Trots det så saknar över 60 procent av företag och organisationer en egen krisplan och krispolicy" inleder han texten för att sedan leverera elva konkreta råd.

Hur kommer det sig att du gjorde utskicket?
– Det här med kriskommunikation är en svår konst som kräver att man har en planering och förberedelse. Ikea hanterade det föredömligt. Samtidigt har drygt hälften av alla svenska företag ingen förberedelse när något sådant här inträffar. Företagsledare säger: "det här drabbar inte oss". Man hoppas att det inte ska ske, och gör inga förberedelser.

Hans Uhrus har ett förflutet som PA-chef på Almega/Bemanningsföretagen och har tidigare varit vd på byrån Kvadrat kommunikation. Han berättar att han sedan länge planerat att göra utskicket, men i sista stund valde att anknyta till knivdådet för att göra det mer aktuellt.
– Man måste alltid fundera på när man ska gå ut med ett budskap och hur det kan uppfattas. Är det för nära i tiden eller dra det nytta av en situation? Det är alltid en balansgång och det måste göras med största respekt för de anhöriga.

Läsare har hört av sig till oss och tagit illa vid sig. Vad säger du om det?
– Det är absolut inte min avsikt, och det är tråkigt om någon har tagit illa upp. Då ber jag väldigt mycket om ursäkt. Det är absolut inte min mening att använda den här händelsen utan mer visa på vikten av att vara väl förberedd.

Fredrik Thambert

Ämnen i artikeln:

Ikea

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.