Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

PR

Arbetsförmedlingen – bingo för Gullers

Publicerad: 15 augusti 2012, 06:44

Arbetsförmedlingen visar sig ha varit en drömkund för Gullers Grupp. Under 2011 fakturerade byrån den statliga myndigheten på 33 miljoner kronor, visar en granskning av tidningen Publikt.


Ämnen i artikeln:

ArbetsförmedlingenGullers Grupp

Under fjolåret gick Arbetsförmedlingen bland annat ut i en stor kampanj för att ge personer med funktionshinder jobb. Eftersom myndigheten inte hade upphandlat en reklambyrå vid tillfället gick hela uppdraget till pr-byrån Gullers Grupp.

En vinstlott för byrån, skulle det visa sig.  Regeringen sköt till 15 miljoner kronor för kampanjen, men den gick loss på mer än det dubbla. Gullers Grupp fakturerade myndigheten på totalt 33 miljoner kronor under 2011, varav nästan 19 miljoner kronor var medieköp. Det gör att uppdraget för Arbetsförmedlingen stod för nästan hälften av pr-byråns omsättning.

De resterande 14,2 miljoner kronorna gick enligt räkningarna, som Publikt har tagit del av, till bland annat "Intern förankring", kvalificerad rådgivning" och "designkoncept".

Arbetsförmedlingen säger sig vara nöjda med utfallet av kampanjen, men har sedan dess bytt pr-byrå till Springtime. De har även anlitat reklambyrån Lowe Brindfors och den digitala byrån Doberman.

Fredrik Thambert

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.