Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



PR

Årets julklapp skapar förvirring – ”Köper kritiken om hur bra lådan är som symbol”

Publicerad: 20 November 2019, 10:49

Årets julklapp 2019 är mobillådan / Jonas Arnberg, vd på HUI.

Foto: Pressbilder

Att HUI utsåg mobillådan till Årets julklapp har fått många att lyfta på ögonbrynen. Jonas Arnberg, vd på HUI, berättar att analysföretaget de senaste åren börjat blicka bortom de mer kommersiella produkterna.


Ämnen i artikeln:

TeliaHUIElgigantenKronans Apotek

När Handelns utredningsinstitut (HUI) under onsdagsmorgonen avslöjade att det är mobillådan som utsetts till Årets julklapp var det att döma av reaktionerna i sociala medier många som rynkade på pannan. ”Mobillåda – vad är det?” skulle kunna sammanfatta gensvaret hittills.

Årets julklapp måste enligt HUI leva upp till ett eller flera av följande tre kriterier: Produkten ska vara en nyhet eller ha fått ett nyväckt intresse under året, produkten ska svara för ett högt försäljningsvärde eller säljas i ett stort antal enheter, och produkten ska representera den tid vi lever i.

Det är det senare kriteriet som fått i år fått HUI att falla för mobillådan. Just nu pågår en intensiv debatt om hur det uppkopplade livet påverkar människors välmående. På HUI, som analyserar konsumtionsmönster, handeln och samhällets utveckling överlag, konstaterar man att 2019 verkligen var året då svenskarna på allvar började reflektera kring sin skärmtid.

– Samtidigt inför allt fler appar möjligheten att införa begränsningar i skärmtiden, och du kan gå in i ditt wifi och ställa in så att dina barn bara kan använda det två timmar om dagen. När Anders Hansen pratade om hur skärmtiden påverkar oss i sitt sommarprat lyssnade två miljoner svenskar. Med mobillådan försöker vi helt enkelt sätta fingret på trenden, säger Jonas Arnberg, vd på HUI, till Resumé.  

Han betonar att valet av mobillådan som Årets julklapp inte handlar om att skrämma människor genom att lyfta fram riskerna med tekniken. 

– Vi älskar så klart våra mobiler, men inför julen är ett bra tillfälle att reflektera över fördelarna med att ibland lägga den ifrån sig. 

Tror ni att många kommer att köpa en mobillåda inför julen?
– Vi har ju inget syfte att driva konsumtion, utan vill sätta fingret på en trend. Jag köper all form av kritik av hur vass själva lådan egentligen är som symbol, men jag tror de flesta håller med om att skärmtid är någonting som vi har börjat reflektera över. Självklart kan man köpa en låda som det står ”mobillåda” på, men jag nog de flesta har någon form av låda hemma som man kan använda eller så kanske man kan tillverka en egen. Sedan kan man ju diskutera ambitionerna på mobillådan – det kan ju också vara en laddstation där mobilen kan ligga. 

Förra året utnämndes det återvunna plagget till Årets julklapp. Har det skett ett skifte från tidigare års mer kommersiella produkter?
– Ja, det håller jag med om. Vi försöker ju reflektera den tid vi lever i, och vi kan konstatera att människor i högre utsträckning funderar över hållbarhetsfrågan. Beroende på hur brett man definierar begreppet hållbarhet skulle man kunna säga att behovet av att koppla ned också handlar om någon form av hållbarhet. Nu har vi ju inte börjar fundera över nästa års julklapp ännu, men det är ju inte så att det inte kan bli en elektronikpryl igen. På HUI tittar vi på prognosen över julhandelns försäljning och just nu har ju elektronikhandeln den starkaste tillväxtprognosen. Så det är inte så att vi inte handlar bara för att vi funderar över en hållbar livsstil. 

LÄS MER: ”Utses av 'tomtegrupp' på två personer – skapar pr-boost” 

Jonas Arnberg tror att hållbarhet kommer fortsätta dominera som trend även åren framöver och menar att det ställer HUI inför nya utmaningar vad gäller att utse Årets julklapp. 

– När vi utsåg råsaftcentrifugen handlade det om att fånga upp hälsotrenden, lite samma med elcykeln, men där handlade det också om att visa på elektrifieringen av fordon. När speltrenden var stor var det lätt att utse pokersetet. Men hur väljer man ut vad som ska vara en representant för hållbarhetstrenden? Det är svårare. Om man ser tillbaka på alla årets julklapp är det de som på något vis varit en markör för sin tid som åldrats med mest värdighet. Så tror jag att mobillådan också kommer uppfattas. 

Varumärkena hakar på

Flera varumärken har under dagen på olika sätt adresserat Årets julklapp. Elgiganten gör en Facebook-annons där de berättar att ”Elgiganten var tidiga på bollen och har haft mobillådor på lager i flera år”. Sedan erbjuder man kunderna att komma in och hämta sin mobillåda helt gratis. 

Kronans Apotek berättar på Facebook att kartongen som de levererar sina varor i är ett ”mycket mångsidigt material för återanvändning”, och till exempel går att omvandla till en praktisk mobillåda.

Telia uppmanar kunderna att köpa sin mobillåda hos dem – och få en mobil på köpet. 

Tele2 passar i stället på att hylla skärmtiden, men en mobillåda där du kan njuta av egentid med mobilen och få en välbehövlig paus från släktingarna under julen. 

Årets julklapp

1988 - Bakmaskin

1989 - Videokamera

1990 - Wok

1991 - CD-spelare

1992 - TV-spel

1993 - Parfym

1994 - Mobiltelefon

1995 - CD-skiva

1996 - Internetpaket

1997 - Elektroniska husdjur

1998 - Datorspel

1999 - Böcker

2000 - DVD-spelare

2001 - Verktyg

2002 - Kokbok

2003 - Mössa

2004 - Platt-TV

2005 - Pokerset

2006 - Ljudbok

2007 - GPS-mottagare

2008 - En upplevelse

2009 - Spikmatta

2010 - Surfplatta

2011 - Färdigpackad matkasse

2012 - Hörlurar

2013 - Råsaftcentrifugen

2014 - Aktivitetsarmbandet

2015 - Robotdammsugaren

2016 - VR-glasögonen

2017 - Elcykeln

2018- Det återvunna plagget

2019 - Mobillådan

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@resume.se


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.