Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



PR

Arlas ”Netto Noll Klimatavtryck” kritiseras av KO – mejeriproducenten står på sig

Publicerad: 18 November 2019, 15:16

Konsumentverket anser att texten ”Netto Noll Klimatavtryck” ger intrycket av att produkterna i sig inte avger något klimatavtryck, något de anser är vilseledande. Arla säger sig dock vara säkra i sitt påstående.


Ämnen i artikeln:

ArlaHållbarhetArla Foods

Efter att cirka 140 anmälningar om Arlas påstående att deras produkter har ”Netto Noll Klimatavtryck” kom in till Konsumentverket valde myndigheten att inleda ett tillsynsärende i frågan. ”Netto Noll Klimatavtryck” syns på förpackningarna till Arlas ekologiska sortiment. På förpackningarna finns även en hänvisning till Arlas sajt där kunderna uppmanas läsa mer om initiativet. På sajten skriver Arla:

”Det betyder att alla utsläpp av växthusgaser kopplade till produkterna balanseras med insatser för att binda eller motverka utsläpp av koldioxid i motsvarande mängd. På så sätt blir totaleffekten på klimatet från just de produkterna noll.”

LÄS MER: Anmälningsvåg mot Arlas miljömärkning 

 Efter att ha utrett frågan har KO kommit fram till att skrivningen är att betrakta som ”vilseledande och i strid med god marknadsföringssed”.

I ett tillsynsbrev skriver KO att miljöargument i allmänhet är svåra för kunderna att kontrollera, samtidigt som det är avgörande för vilka produkter man väljer att köpa. Att Arla på förpackningarna bara skriver ”Netto Noll Klimatavtryck” leder till att kunderna tror att produkten och förpackningarna i sig inte har något klimatavtryck, något som inte stämmer då Arla snarare klimatkompenserar för det klimatavtryck produkterna och förpackningarna har. 

LÄS MER: ”Klimatpositiva” varumärken ifrågasätts – igen 

Erik Bratthall, presschef på Arla, berättar att bolaget känner sig säkra på sin formulering.

– Klimatfrågan är komplicerad och det är väldigt svårt att formulera budskap kring den.  Den här kampanjen handlar om hela vårt arbete med att minska utsläppen på gårdarna, samtidigt som vi kompenserar för den CO2 som trots allt finns kvar. Vi har en produkt som är netto noll när det gäller klimatavtrycket, då är det helt naturligt att vi marknadsför den som sådan.

Men produkterna och förpackningarna i sig har ju ett klimatavtryck, även om ni kompenserar för dem. Blir inte det missvisande?

– Givetvis finns det precis som för alla varor ett klimatavtryck, men vad vi gör är att kompensera för det. Vi är helt säkra på att våra produkter har ett klimatavtryck vars netto är noll, uträkningarna är gjorda av tredjepartsorganisationen U&WE och har granskats av revisionsbyrån Ernst & Young.

Om klimatfrågan är så komplicerad som du menar, är det då lämpligt att ha en text som ”Netto Noll Klimatavtryck”?

– Vi är helt säkra på att våra produkter och förpackningar har ett klimatavtryck som är netto noll.

Arla har till och med den 4 december på sig att komma med ett svar till Konsumentverket. I svaret är det upp till dem att bevisa att genomsnittskonsumenten gör samma tolkning av ”Netto Noll Klimatavtryck” som de själva gör. Därefter kommer myndigheten ta ställning till om några ytterligare åtgärder blir aktuella.

Innebär det här att ni inte kommer att göra några förändringar i marknadsföringen av Arlas Eko-produkter?

– I dagsläget kan jag inte svara på vad vi kommer göra framåt. Det är mycket möjligt att vi hittar någonting annat som kan beskriva hur netto noll vårt klimatavtryck har, säger Erik Bratthall, presschef på Arla.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se


Ämnen i artikeln:

ArlaHållbarhetArla Foods

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.