Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag05.06.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

PR

Artisten som vägrar släppa kontrollen till pr-byråer

Publicerad: 28 Augusti 2015, 08:21

Houman Sebghati tillsammans med rapparen Sam Boii

Foto: Sebastian von Wachenfeldt

I 18 år har Houman Sebghati varit en del av den svenska hiphopscenen. Nu släpper artisten som har rappat på Petter och Kens skivor både ett album och en öl – utan hjälp av pr-byråer.


Ämnen i artikeln:

PR-aktiviteterPR-planPR-kampanjPR-strategi

Houman Sebghati sköter all kommunikation själv i samband med lanseringen av albumet "Gud för en Stund" och ölet med samma hand. Han åker runt till journalister och byråer med en korg innehållande plattan och bärsen. Skivan släpps på det egna skivbolaget Jesusalem Records. Han har tagit viss rådgivning av Food & Friends-konsulten Elina Gregor som bland annat skrivit pressrelaser åt artisten.

För artisten är det egna pr-maskineriet ett sätt att vara oberoende. Enligt rapparen har många pr-byråer svårt att se till artistens behov.

– Jag har jobbat med pr-byråer i samband med singelsläpp, men så fort jag ska göra ett album känner jag att jag inte vill släppa kontrollen. En gång jobbade jag med en ganska tung pr-konsult. Jag kom till hans kontor och såg honom sitta och facebooka. Det är inte det jag betalar för. Det är bara jag som kan göra det här med hela mitt hjärta.

Vad ser du för fördelar med att sköta pr-arbetet på egen hand?
– Det finns både för- och nackdelar. Målet på sikt är att få allt på plats, med ett eget varumärke och management. Men där är jag inte i dag. Hade jag jobbat med till exempel Lili Assefa eller Simon Strand hade genomslaget kanske blivit större. Nu kör jag runt i bilen med skivan och ölen i bakluckan och försöker rikta mig till människor som förstår det jag håller på med. Jag tror att det framstår som charmigt.

Och kanske autentiskt?
– Absolut, jag kanske kommer att fortsätta så här. Om man tittar på Master P och No Limit Records så började de i små skala och utvecklades till en mångmiljonindustri.

Tillsammans med fotografen Camilla Cherry, som har fotat och dokumenterat svensk hiphopkultur sedan 80-talet, har man skapat ett audiovisuellt konstverk. Varje låt har ett eget foto, ett eget omslag som ska betraktas när man lyssnar på skivan. Samtidigt har man även lanserat en Pale Ale, döpt till Gud för en Stund, tillsammans med Monks American Bar i Stockholm. Ölen kommer in i Systembolagets beställningssortiment i nästa vecka. En öl som även är produktplacerad i rapparens musikvideo.

Varför en öl?
– Allt började ute i Hässelby, en förort där det alltid fanns en alkoholromantik. Lyssnar man på våra plattor så rappar vi ofta om rusiga utekvällar. Det är därför det blir relevant för mig och mina lyssnare kommer att känna igen sig. Jag har sluttat dricka blaskig öl och när Monks kom med förslaget att brygga en egen finöl föll bitarna på plats. Det var ingen pr-strategi utan mest en slump.

Du har verkat på scenen i 18 år. Anser du att det krävs mer pr-arbete och entreprenörskap av dig i dag?
– Alla gånger. Även artister som lutar åt vänsterhållet är entreprenörer i dag. En krönika kan också vara en del av ett entreprenörskap även om den är samhällsbyggande. Jag tror att en artistmåste åsidosätta vissa principer och se sig själva som ett varumärke. De som inte gör det ljuger bara. I synnerhet inom rap eftersom svensk hip hop är en smal nisch. Målet för Houman Sebghati är en miljon streams för att få tillbaka de investeringen han lagt på skivan.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.