Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag28.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

PR

Azita Shariati är Näringslivets främste superkommunikatör 2016

Publicerad: 3 Maj 2016, 12:21

Sodexos vd Azita Shariati blir Näringslivets Superkommunikatör 2016. Grattis!

Foto: Illustration: Andreas Elgstrand

Hur uppnår man jämställdhet i ett företag? Det vet Sodexos vd Azita Shariati som på bara fem år ökade andelen kvinnor i chefsposition från 14 till 50 procent. Nu utses hon till totalvinnare på Resumés årliga lista Näringslivets 150 Superkommunikatörer.


Ämnen i artikeln:

Näringslivets 150 Superkommunikatörer

"Där har ni företagets nya vd", utbrast tjänste- och servicejätten Sodexos dåvarande regionchef Catarina Carbell på ett internt möte för nästan två decennier sedan. Då hade hon precis övertalat en motsträvig Azita Shariati att stanna kvar inom företaget, trots att den sistnämnda just lämnat in sin avskedsansökan. Att på papperet jobba som ambulerande restaurangchef men i praktiken sköta disken, passade inte Azita Shariati. Det var ledningsfrågor hon ville jobba med.

När Resumé träffar henne i Sodexos nya lokaler har Catarina Carbell sedan länge fått rätt. Ett målmedvetet klättrande på Sodexo-stegen gav Azita Shariati posten som vd 2011. I dag styr hon över både den svenska verksamheten, som består av 8000 medarbetare med 134 olika nationaliteter, och den danska.

Arenastaden i Solna osar av nybyggaranda. Det var hit som Azita Shariati tog sitt helt jämställda Sodexo och flyttade in vid årsskiftet. Men resan dit startade 2009 då Sodexo globalt, med sina 80 marknader, beslutade sig för att ha 25 procent kvinnor på ledande positioner. Det räckte inte för verksamheten i Sverige som året därpå bestämde sig för att ha lika delar kvinnor och män på chefspositioner innan 2015 var slut. För Azita Shariati är jämlikhet lika mycket ett affärsmål som ett ideal.

– Vi hade en diskussion i ledningsgruppen kring tillväxt, och kom fram till att vi kunde expandera genom att förstå marknaden vi verkar i. Eftersom marknaden består av 50 procent kvinnor var det självklart för oss att spegla den, säger hon.

Ni har pulvriserat fördomen att det skulle ta lång tid att uppnå jämställdhet inom ett företag. Hur gick det till egentligen?
– Fem år kan verka snabbt, men det räckte. Först bestämde vi oss för att ta reda på varför vi ville vara jämställda. Sedan satte vi upp ett mål som vi följde upp kvartalsvis, som vilket affärsmål som helst. Det är så man levererar resultat, säger Azita Shariati självsäkert.

Det skapades också en mängd aktiviteter för att Sodexo skulle nå målet. De jobbade med sina egna fördomar och förutfattade meningar, ändrade i rekryteringspolicyn, skapade ett nätverk för kvinnor, mentorsprogram och undersökte varför kvinnor inom företaget dittills inte sökt sig till chefspositioner.

– Vad gäller rekryteringspolicyn innebär den att det alltid måste finnas en person från det underrepresenterade könet i urvalsbasen. Det gäller även åt andra hållet – skulle vi ha en överrepresentation av kvinnor, behöver vi fler män. Vi är säkra på att balanserade grupper skapar lönsamhet.

Men samtidigt är du emot kvotering?
– Vi sysslar inte med kvotering. Rekryteringsbasen ska innehålla personer med olika bakgrund: kön, etnicitet eller ålder, men i slutänden är det alltid kompetensen som avgör. Jag är övertygad om att vi har tillräckligt många utbildade och kompetenta kvinnor i Sverige. Det största hindret i dag är våra egna fördomar och gamla invanda strukturer.

Många företag säger att de jobbar för jämställdhet, men lever inte upp till det. Vad säger du om dem?
– Viljan räcker inte, även om det är en bra start. Det måste bli en ledningsgruppsfråga. Den person som har yttersta ansvaret i bolaget måste äga frågan.

Nu när ni har uppnått målet för jämställdhet – hur känns det?
– Det känns absolut bra, men det räcker inte. Det startade en förändringsprocess och attitydförändring i vårt företag. Nu ska vi titta på hur vi kan fortsätta spegla samhället vi lever i. Både utifrån kön, ålder, etnicitet, funktionsnedsättning och sexuell läggning. I en grupp med god mångfald ska det finnas utrymme för olika typer av diskussioner. Det är då såväl nya idéer som utveckling uppstår.

Azita Shariati beskriver sin egen ledarstil som rak och tydlig – och hon springer fort. Så fort så ledningsgruppen i bland får påpeka att de inte ens har hunnit få på sig skorna än. Så har det alltid varit. När Azita Shariati som 20-åring kom till Sverige från Teheran "väntade hon inte på att bli integrerad", utan lärde sig språket snabbt, började studera och snart också jobba.

Hur viktigt har det varit för dig att göra karriär?
– Det är en del av mig. Det enda jag brukar skoja om är att jag inte kommer bli statsminister, därför att jag inte är politiskt aktiv. Därutöver sätter jag inga gränser.

Vad har du för personligt mål?
– Att göra skillnad för fler och låta människor komma dit de vill. Eftersom jag själv har fått den möjligheten vill jag även skapa den för andra.

Hur åstadkommer du det?
– Genom att se medarbetarna. Som ledare måste jag våga kliva åt sidan och låta de duktiga medarbetarna komma fram.

Nu har du suttit som vd i fem år och jobbat inom Sodexo sedan 1998 – hur länge är du kvar?
– Så länge jag känner att jag fortfarande kan göra skillnad. Men jag jobbar på ett globalt företag ... Det finns stora möjligheter att utvecklas i det, säger Azita Shariati.

När hon efter intervjun stegar upp till kontoret igen, gör hon det med bestämda klackar i golvet. Azita Shariati är sannerligen en kvinna som aldrig står still.

---

Azita Shariati placerar sig på topp i kategorin Företag.

Motiveringen lyder:
"Med sin vassa ledarstil har hon på bara fem år ökat antalet kvinnor på chefspositioner inom företaget från 14 till 50 procent. Vi behöver många fler exempel som skapar nya strukturer och förändrar svenskt näringsliv. Vinnaren visar i praktisk handling att det går att genomföra visioner".

Här är alla vinnare i kategorin Företag:

Azita Shariati vd Sodexo   Caroline Berg ordförande i Axel Johnson-koncernen   Lisa Lindström vd Doberman och industrikansler   Sara Öhrvall föreläsare, skribent och analytiker   Gunilla von Platen entreprenör och företagsledare   Karin Nilsdotter vd och delägare i Spaceport   Anna Felländer digitaliserings- och framtidsekonom Swedbank   Marie Ledin Polar Talks ”think-tank” med syfte att genom musik förbättra världen   Sonat Burman Olsson vd Coop   Sophia Bendz investerare och styrelseproffs   Michael Treschow företagsledare, styrelseordförande Unilever   Claes Hemberg sparekonom Avanza och initiativtagare till #sägdinränta   Caroline Walerud vd och grundare Volumental, 3D   Daniel Ek entreprenör och Spotifys grundare, Symposium   Hans Vestberg vd och koncernchef Ericsson   Tyler Crowley grundare Sthlm Tech   Renée Voltaire matfilosof   Sara Mazur digitalist och forskningschef Ericsson   Babba Canales marknadschef Uber New York   Daniel Sachs vd Proventus, Dramatens styrelseordförande, "Höj rösten"   Magnus Nilsson kock Fäviken   Noa Fridmark grundare NOA Relaxation   Klas Eklund hållbarhetsekonom SEB   Emma Jonsteg grundare och vd för Utopia Arkitekter   Louise Warne vd Laura Diagnostics   Vigor Sörman grundare Splay   Nils Wetterlind Scandinavian Organic   Anna Haupt & Terese Alstin grundare av airbag hjälmen Hövding   Erik Ringertz vd Netlight   Håkan Svedman missionerar Ikeas hållbarhetsambitioner   Karl-Johan Persson vd H&M   Sofia Apelgren mitt liv   Karolin Forsling AMF Fastigheter. Urban escape, Teatern, liljevals i Gallerian   Cecilia Nykvist Ung Företagsamhet   Dan Olofsson entreprenör och företagsledare

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.