Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag31.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

PR

Bäckströms hemliga agenda

Publicerad: 1 April 2009, 14:27

Reklamköparen Ingvar Skebergs pensionsmiss och Christer Elmehagens vidlyftiga avtal kan leda till en försäljning av AMF. LO har tidigare vägrat, men om köparen heter Folksam kan förbunden i LO-styrelsen tänkas att sälja. Här är pr-strategin som kan lösa problem för både LO och Svenskt Näringsliv.


Ämnen i artikeln:

Svenskt NäringslivAMF Pension

Svenskt Näringslivs vd Urban Bäckström ser sin chans att bli av med AMF i skandalens spår.

Resumé har granskat turerna mellan de talföra företrädarna för Svenskt Näringsliv och LO. Bakom den pr-orienterade retoriken döljer sig ett maktspel som har aktualiserats med AMF-skandalen.
Svenskt Näringsliv har i många år fått hård kritik från sina försäkringsmedlemmar som har ifrågasatt att organisationen deläger deras värsta konkurrent AMF.
Svenskt Näringsliv ska ha övervägt en försäljning, men Resumés granskning visar att ägaravtalet i AMF mellan Svenskt Näringsliv och LO har hembudsklausul. Om någon av parterna vill sälja har den andra parten förköpsrätt.

Prislappen är förbestämd till aktiernas nominella värde. Om Svenskt Näringsliv vill sälja skulle det bara kosta LO 50 procent av aktiekapitalet, 1,5 miljoner kronor, att ta över hela bolaget.
– Vid varje pensionsval kommer trycket från Skandia eller Trygg Liv mot att AMF tar en stor del av marknaden, berättar en källa i LO-borgen. Tidigare skulle LO gärna ha tagit över AMF för en spottstyver. Men nu är AMF ett problem för både LO och Svenskt Näringsliv. Och någon annan logisk köpare än Folksam finns knappast.
Om LO ska gå med på en försäljning av AMF är förutsättningen att Folksam erbjuds att köpa. LO och Folksam är redan sammanvävda på ägarsidan, med gemensamma bolag och har avtalsförsäkringar ihop.
En försäljning till något av Svenskt Näringslivs medlemsföretag är mindre trolig.

Nyligen värderades AMF Pension till 30–40 miljarder kronor. Bolaget har framgångsrikt arbetat med att stärka sitt varu­märke och belönades bland annat med ett Grand prix vid Cannes Lions 2008.
Pr-strategerna på Svenskt Näringsliv ser nu en ny möjlighet i den senaste tidens skandalturbulens i AMF.
Om de kan skapa en medie­situation som gör det omöjligt även för LO att fortsätta äga AMF måste parterna sälja AMF. Då skulle de respektive organisationerna i stället kunna håva in mellan 15 och 20 miljarder kronor innan ett valår.

– För Svenskt Näringsliv är det nu ett utmärkt tillfälle att med självkritik komma fram till att bolaget ska säljas samtidigt som man målar upp att LO:s företrädare inte klarar av ansvaret, säger en välinsatt källa till Resumé.
Strategin är tydlig: genom att visa att grova misstag har begåtts i styrelsen ska en samstämmig bild av de nuvarande ägarna göra det omöjligt för dem att fortsätta och en försäljning tvingas fram.
– Det står mycket pengar på spel och samtidigt har man ett ansvar för AMF. Det här är mer storpolitik än vad man förstår eller vill erkänna, säger samma källa.

När Urban Bäckström i veckan intervjuades av TT inledde han med att säga:
– Det är tveksamt om arbetsmarknadens parter ska äga pensionsföretag efter det som har hänt. Jag tycker det reser en större fråga, nämligen om det är särskilt klokt att arbetsmarknadens parter äger den här typen av bolag, som ju också kontrollerar en stor del av börsen.
– Är det klokt, är det bra för pensionsspararna, är det bra för marknadsekonomin i stort att arbetsmarknadens parter i ett kanske korporativistiskt gammaldags system är ägare till den här typen av bolag, sade Urban Bäckström.
För både LO och Svenskt Näringsliv skulle ett kapitaltillskott på 15–20 miljarder kronor innebära mer pengar än organisationerna någonsin har förfogat över.

truefalse

Claes de Faire

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.