Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
PR
Publicerad: 13 oktober 2014, 15:04
Petter Wallenberg
Den svenska kampanjen "Love Yourself Test Yourself" - vars budskap uppmunar till regelbundna hivtester - vinner pris vid Clio Healthcare Awards.
Trots att medvetenheten borde ha ökat minskade antalet hiv-tester förra året och spridningen av viruset fortsatte öka oroväckande snabbt i Sverige.
Singeln "Love Yourself Test Yourself" var ett nytt sätt att närma sig detta svåra ämne. Bakom kampanjen stod houseproducenten Petter Wallenberg - som släppte singeln "Love Yourself Test Yourself", i samband med förra årets Pridefestival.
Budskapet var framförallt riktat till män som har sex med andra män att regelbundet hivtesta sig. Kampanjen blev omskriven, öppnade Pridefestivalen, fick plats i morgonsofforna, och hyllades av den amerikanske stjärnbloggaren Perez Hilton. Sammanlagt nådde kampanjen mer än 18 miljoner människor. Satsningen uppnådde även sitt direkta syfte – singelns budskap ledde till att antalet testningar ökade för första gången på länge.
Nu prisas "Love Yourself Test Yourself" under Clio Healthcare Awards:
– Det känns fantastiskt att man med musik kan vinna ett slag i kampen mot hiv. Jag tror att det är för att Love Yourself Test Yourself har ett livsbejakande kärleksfullt budskap som är mycket lättare att ta till sig än stränga pekpinnar. Det är lättare att få folk att lyssna om du kan få dem att dansa, säger Petter Wallenberg i ett pressmeddelande.
House of Wallenberg - "Love Yourself Test Yourself" släpptes i samarbete med StopHiv-gruppen, reklambyrån Lowe Brindfors och Ebba Lindqvist PR, på skivbolaget Universal Music.