Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag27.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

PR

Bäst och sämst i veckan

Publicerad: 19 Augusti 2010, 14:50

Valrörelsen hettar till på allvar. I helgen har både Fredrik Reinfeldt och Mona Sahlin valupptakter i Stockholm. I veckan har flera partier presenterat sina kampanjmaterial. Dr Val summerar:


Ämnen i artikeln:

Val 2010Dr Val

Foto: Janne Sundling.

Fem i topp:

1. Av de partier som haft sina kampanjpresentationer har Kristdemokraterna lyckats bäst. I ord och bild har de lyckats få ett parti som alltid haft en tråkighetsstämpel att framstå som mindre präktigt.  Alla snackar om dem och visar dem på bild. KD-buzz. Till och med typsnittet signalerar något slags busighet. Stabschefen Henrik Ehrenberg är själv en del i strategin när han kommenterar alla remixar av affischer med otypiska KD-kommentaren "Skitbra".

2. Den hittills okände fransosen Sam Mans. Framåt Till Sam Mans. Alliansfritt Sverige konstaterade  att M-affischerna måste vara en hyllning till denna glasögonprydde fransos de hittat på FB som annars är rätt hemlighetsfull. Snart mullrar särskrivningslobbyn mot hela Allia Nsen.

3. Staffliet är veckans innepryl när affischkampanjerna ska presenteras. Dekorima måste haft försäljningsrekord, amatörmålare kan hitta massor av billiga stafflier på partikanslierna. Och alla remixar saker hela tiden. Orginalaffischerna får finna sig i att bli omgjorda och skojade med innan presskonferenserna ens är över.

4. Valpejl.se där SVT och SR samarbetar och ger bra information om kandidaterna. Åtsföljs också av den obligatoriska valkompassen. Public service i praktiken, dessutom i samarbete mellan radion och tv. Alla redaktioner drömmer nu om en databasredaktör som SVTs Helena Bengtsson.

5. Svensktoppspolitiken är här. Wille Crafoord, Mange Schmidt och Sofia Talvik var först med Moderata kampanjlåten ”Flyter”, som musikaliskt faktiskt tar sig efter varje lyssning fast den är oerhört flummig i texten. Mer pekoralaktig är Folkpartiets "Ja till framtiden", skriven av Fp-kandidaten Mikael Wendt som gjorde "Fyra bygg och en Coca-Cola". Låten andas Marianne Records av tidigt 90-tal. Fast bäst är - som i Europavalet förra året - Medina och deras låt "För den du e". Kampanjlåt med faktiskt ett budskap för S-kandidaten Evin Cetin.

Fem i bott:

1. Socialdemokratiska ungdomsförbundet samlar in strumpor över landet. På något sätt ska det tydligen ha ett samband med ungdomsarbetslösheten - fast okänt vilket. 862 strumpor har samlats in och nu återstår frågan om slutförvaring. Oskarshamn kanske?

2. Valrörelsens ordbingo. Tillsammans, säger M, ett ord som alltid funnits i grundmallen för S-affischer. Möjligheternas land, säger S, Se möjligheterna, säger Fp. ”Tillsammans gör vi Sverige till ett föregångsland”, säger Reinfeldt nu. " ”Tillsammans kan vi göra Sverige bättre", sade Göran Persson 2002. Alla (ord) ska med!

3. Treradiga versala kursivrubriker på S-affischerna. Layoutläraren Kjell Nirfalk på Skurups journalistutbildning hade gett oss typometerspöstraff om vi ens tänkt den tanken. Ännu värre om det spridits i massupplaga. Men S-byrån Acne kommer undan med det gång på gång. De kunde väl inte vänta...

4. Sociala medierhypen. Valrörelsen är det som pågår medan en massa valarbetare är fullt upptagna med att blogga, läsa andras bloggar, twittra eller facebocka.

5. Böcker är starkt överreklamerade i valrörelsen. Alla vet att de finns, men ingen hinner läsa dem. Mona Sahlins "Möjligheternas land", Maud Olofssons "Ett land av friherrinnor" och Maria Wetterstrands "Den nya gröna vågen" får ingen att göra vågen. Fast SSU-arna skojar till det med en remix på partiledarens bokomslag till "Möjligheternas land" i sin vallägertidning. Bilden på Sahlin är den samma men nu med rubriken "Möjligheternas tant".

Veckans bortglömda: Piratpartiet, Blondinbella och Anton Abele.

Dr Val

Ämnen i artikeln:

Val 2010Dr Val

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.