Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
PR
Publicerad: 31 augusti 2016, 11:42
Beckmansstudenter ska ta fram plagg till försäljarna av magasinet Situation Sthlm.
Foto: Staffan Kjellvestad/Volt
Beckmansstudenter vill att de hemlösa försäljarna av Situation Sthlm ska synas mer. Tar därför fram "mode för hemlösa".
Tolv designstudenter på Beckmans ska ta fram förslag till plagg som försäljarna av magasinet Situation Sthlm kan bära, inom projektet "Mode för hemlösa". Syftet är att öka deras synlighet i vad man beskriver som ökad konkurrens om uppmärksamheten i det offentliga rummet.
I en pressrelease förklarar Beckmans att magasinets försäljning har minskat till följd av en "allt stökigare gatumiljö" i Stockholm där konkurrerande tiggeri såväl som gatutidningsförsäljning ökar och "pockar på stockholmarnas uppmärksamhet."
Nu vill man alltså vända försäljningssiffrorna genom att öka försäljarnas igenkänning. Studenternas själva skissande och prototypskapande föregås av "fältstudier och praktisk research" innan ett vinnande plagg utses.
Magasinet Situation Sthlm säljs uteslutande av hemlösa, som köper tidningen för 25 kronor styck för att sedan sälja för det dubbla och behåller vinsten.
Bakom initiativet står Volt, på uppdrag av Situation Sthlm.
Mårten Färlin